Sprawy, które załatwimy w Urzędzie Skarbowym
Prywatny numer NIP osoby fizycznej, w momencie założenia działalności gospodarczej, staje się numerem firmy. Jeżeli straciliśmy potwierdzenie nadania numeru NIP, to w US składamy formularz NIP-5, który pozwoli nam na uzyskanie duplikatu. Przedsiębiorca do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej zobowiązany jest powiadomić swój Urząd Skarbowy o wyborze sposobu opodatkowania. Właściciel małej firmy ma możliwość rozliczania się z podatku dochodowego na podstawie:
- Podatkowej Książki Przychodów i Rozchodów - wg skali podatkowej;
- Podatkowej Książki Przychodów i Rozchodów - wg jednolitej stawki liniowej;
- Ryczałtu ewidencjonowanego;
- Karty podatkowej.
Przed dniem rozpoczęcia działalności możemy zdecydować o zamiarze rozliczania się w trybie miesięcznym lub kwartalnym. Należy powiadomić o tym Urząd Skarbowy. W razie niezłożenia takiej informacji, przyjmuje się, że podatnik wybrał miesięczny tryb rozliczania.
Przedsiębiorca, który dokonał rejestracji firmy, poza nielicznymi wyjątkami, jest zwolniony z rozliczania podatku VAT (tzw. zwolnienie podmiotowe). Zwolnienie obowiązuje, dopóki sprzedaż (obrót) nie przekroczy progu ustalonego w danym roku podatkowym (w 2010 roku wynosi on sto tysięcy złotych). Jeśli firma rozpoczęła działalność już w trakcie roku, to limit jest wyliczany w odpowiedniej proporcji do czasu prowadzenia działalności. Istnieje możliwość rezygnacji ze zwolnienia i zdecydowania się na bycie płatnikiem VAT, od razu. W tym celu, najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży towarów lub świadczenia usług objętych VAT, w Urzędzie Skarbowym właściwym w sprawach VAT, powinniśmy złożyć druk zgłoszeniowy VAT-R. Obowiązującą za rejestrację opłatą jest kwota 170 złotych. Potwierdzeniem zgłoszenie jest wydana przez Urząd decyzja administracyjna, czyli VAT-5.
Należy zastanowić się nad podjęciem decyzji o staniu się „vatowcem” od razu:
- jeżeli na początku działalności firmy będziemy ponosili duże koszty związane np. z inwestycjami, warto zostać „vatowcem”, ponieważ ma on prawo do zwrotu zapłaconego przy zakupie podatku VAT;
- jeżeli nie zachodzi powyższa okoliczność, a klientami firmy będą osoby fizyczne, firma będzie bardziej konkurencyjna jeżeli nie będzie płatnikiem podatku VAT. Dla kontrahentów firm podatek VAT jest obojętny;
Jeśli planujemy w naszej działalności prowadzenie transakcji handlowych z kontrahentami z innych państw Unii Europejskiej to taki zamiar również podlega zgłoszeniu na deklaracji zwanej VAT-R.
Sprawy, które załatwimy w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych
7 dni od rozpoczęcia działalności gospodarczej, to okres, w którym przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia do odpowiednich składek w swoim oddziale ZUS:
- jeżeli prowadzenie firmy jest naszym jedynym zajęciem, wówczas składamy formularz ZUS ZUA (zgłoszenie do ubezpieczenia osoby ubezpieczonej);
- natomiast, jeśli mamy pełnoetatową pracę płatną powyżej minimalnej pensji krajowej, należy zgłosić się jedynie do ubezpieczenia zdrowotnego na formularzu ZUS ZZA.
Rachunek bankowy i pieczątka firmowa
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 r. (Dz. U. nr 155 poz. 1095 ze zm.) bezpośrednio nie nakłada na przedsiębiorców obowiązku posiadania rachunku bankowego. Jednakże wymieniono w niej transakcje, które muszą przechodzić przez firmowy rachunek bankowy. Dotyczy to wszystkich transakcji, których jednorazowa wartość, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15 000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji. Ustawa o podatku VAT również zakłada istnienie rachunku firmowego, na który US może przelać podatek podlegający zwrotowi.
Aby założyć konto, powinniśmy wypełnić wniosek w dowolnie wybranym banku. Formularz wymaga podania podstawowych informacji, takich jak nazwa firmy, jej adres i numery identyfikacyjne. Dlatego, przed wizytą w banku, warto zaopatrzyć się w:
- dowód osobisty;
- kserokopię wpisu do ewidencji (oryginał do wglądu);
- kserokopię dokumentu nadania numeru REGON (oryginał do wglądu);
- przydatne będzie zabranie pieczątki, choć nie jest to wymów konieczny.
Prócz zatwierdzania operacji bankowych, pieczątka jest przydatna do dokumentowania transakcji zawieranych między firmą i jej kontrahentami oraz do potwierdzania dokumentów urzędowych. Standardowe dane, jakie uwzględnia pieczątka, to pełna nazwa firmy, jej dane teleadresowe oraz numer NIP.