Poznasz teraz kolejne 4 sposoby reagowania na próby manipulacji. Z takimi zachowaniami możesz się spotkać podczas rozmów negocjacyjnych, gdy druga strona będzie dążyła do realizacji tylko swoich potrzeb. Prawdopodobnie poczujesz wtedy, że Twój cel i potrzeby są ignorowane, Twój niepokój narasta.

Data dodania: 2016-11-04

Wyświetleń: 2143

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Zasłona z mgły – jeden z 8 sposobów radzenie sobie z manipulacjami – cz. 2

Pojawia się też niechęć do realizacji zadań zaplanowanych, z pominięciem Twoich potrzeb. Prawdopodobnie po takim spotkaniu poczujesz się jak osoba przegrana. Jak się przed tym bronić?

Zasłona z mgły, czyli zero reakcji na uwagi krytyczne

Bezdyskusyjne akceptowanie uwag krytycznych, zarzutów, uwag deprecjonujących (umniejszających), pozwala na spokojne reagowanie. Nie wiąże się z niepokojem, czy poczuciem winy. W ten sposób dajemy znak rozmówcy, że jego uwagi krytyczne nie dotykają nas. Informujemy drugą stronę o konieczności zaprzestania takiego działania.

Przyznanie się do błędu i uprzedzanie krytyki

Przyznanie się do błędu jest metodą pozwalającą na utrzymanie się na poziomie równorzędnego partnera, a nie osoby, która się tłumaczy. Uprzedzenie krytyki pozwala na zneutralizowanie ataku oraz rozładowanie napięcia.

„Z pewnością może Pan uważać naszą firmę za niesolidną i ma Pan do tego całkowite prawo. Nie dotrzymaliśmy terminu wykonania zamówionej usługi i przepraszamy za ten błąd.”

Negocjowanie sposobu prowadzenia rozmów

Ten sposób przydaje się szczególnie, gdy rozmówca wykorzystuje emocje i nieczyste zagrania. W takim momencie możemy przerwać rozmowę i poinformować, że czujemy się manipulowani. Wtedy rozmowa przestaje dotyczyć zagadnień merytorycznych, a ich przedmiotem staje się sposób sposób jej prowadzenia. Po ustaleniu zasad możesz wrócić do przerwanych negocjacji.

Zdarta płyta

Taką technikę warto zastosować w sytuacji, gdy ktoś zmusza nas do uległości lub nadmiernych ustępstw. Występują w niej dwa elementy:

  • zdanie – klucz (powtarzasz je wielokrotnie, stanowczo, spokojnie), poza tym, gdy skoncentrujesz się na prostym zdaniu łatwiej opanujesz emocje,
  • podtrzymujesz kontakt poprzez nawiązywanie do argumentacji partnera (parafraza):

„Rozumiem, że zależy Ci, aby terminowo zakończyć projekt.”

Asertywne zachowanie, czyli nie naruszaj praw innych

Skutecznym ratunkiem przed manipulacjami będzie także Twoje asertywne zachowanie. Dzięki niemu obronisz swoje prawa, ale bez naruszenia praw innych.  Masz szansę na zakończenie spotkanie z pozytywnym poczuciem wygrana-wygrana.

Jeśli tematyka Cię zainteresowała, zapoznaj się także z pierwszą częścią tekstu o manipulacji.

Czy kiedykolwiek stosowałeś jakiś przedstawiony wyżej sposób i czy okazał się skuteczny?

Źródło: Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2009
Witkowski T., Psychomanipulacje, Biblioteka Moderatora
fot.flyupmike/px

Licencja: Creative Commons