Świat, w którym obecnie żyjemy, zmienia się bardzo szybko. Wokół siebie dostrzegamy wiele zmian. Jak sobie z tym poradzić? Przedstawiam Ci 7 zasad myślenia, które pomagają w przechodzeniu przez procez zmian.

Data dodania: 2016-10-20

Wyświetleń: 1454

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

7 zasad myślenia usprawniających działanie w szybko zmieniającym się świecie XXI wieku

„Ludzie silni stają z rzeczywistością twarzą w twarz” - B. Tracy

Bez Internetu i telefonu komórkowego nie wyobrażamy sobie życia. Wokół siebie dostrzegamy zmiany, które nas dotykają. Trzeba się do nich dostosować. Nasz opór nie ma znaczenia. Jak sobie z tym poradzić? Określono 7 zasad myślenia pomagających nam w przechodzeniu przez proces zmian. Oto one, wystarczy je poznać i zastosować.

Zasada 1
Ponowna ocena

W chwili, gdy odczuwasz stres, rozczarowanie, frustrację, doznałeś porażki, masz trudności... otrzymujesz ważny sygnał, że to czas na ponowną ocenę sytuacji. Skoncentruj się wtedy na stanie obecnym, skup się na tym jak jest.

Zasada 2
Ponowne przemyślenie

Przystąp do zbierania jak największej ilości informacji. Pomocne mogą być właściwe pytania.

  • Co dokładnie się stało?
  • Kiedy i jak do tego doszło?
  • Kto brał w tym udział?
  • Jakie mogą być konsekwencje?
  • Co możesz zrobić natychmiast, by rozwiązać problem?

Gdy odpowiesz sobie na te pytania, Twoja decyzja będzie się wtedy opierać na faktach, a nie na emocjach.

Zasada 3
Reorganizacja

Swoje życie zawodowe i osobiste powinniśmy tak układać, aby bez większych problemów móc sprawnie funkcjonować. Należy ciągle usprawniać swój sposób życia, pracy i prowadzenia biznesu, ponieważ czasy, ludzie, sytuacje ciągle się zmieniają. Reorganizacja jest po to, by lepiej działać w nowej rzeczywistości.

Zasada 4
Restrukturyzacja, czyli wprowadzaj zmiany

Gospodaruj swoim czasem, energią i zasobami tak, by skierować je na realizację wybranych priorytetów. Oznacza to przesunięcie czasu, pieniędzy i zasobów z obszarów o niższej wartości, do tych o wartości wyższej. Jak to wygląda w praktyce?  W życiu prywatnym np. poświęcaj więcej czasu na to, co daje Ci najwięcej satysfakcji lub szczęścia. W firmie natomiast skieruj najlepszych pracowników do obszarów o największym potencjale.

Zasada 5
Przeprojektowanie, czyli uproszczenie

Polega na szukaniu sposobów, aby zmniejszyć stopień skomplikowania procesów, ograniczyć liczbę etapów i delegowanie zadań.

  1. Zlecanie zadań o niskiej wartości wyspecjalizowanym firmom.
  2. Konsolidacja zadań, czyli łączenie obowiązków kilku osób i wykonywanie ich samodzielnie, przekazanie jednemu pracownikowi lub podzielenie między różne osoby.
  3. Całkowite wyeliminowanie niektórych zadań i czynności.

Zasada 6
Tworzenie siebie na nowo

Ten przydatny sposób myślenia opiera się na zastosowaniu grubej kreski. Podstawowym celem jest oddzielenie się od przeszłości. Następny krok to uruchomienie wyobraźni i poszukanie odpowiedzi na 2 pytania.

  1. „Co mogłabym zrobić, gdybym zaczynała od zera, z czystym kontem?”
  2. „Czy gdybym wiedziała to, co wiem teraz, zaangażowałabym jeszcze raz swój czas, pieniądze, emocje... w konkretne relacje zawodowe lub prywatne?"

Zasada 7
Odzyskiwanie kontroli

Jak panować nad swoimi działaniami, uczuciami? Jak mieć nad nimi kontrolę? Psycholodzy twierdzą, że każdy z nas ma zewnętrzne lub wewnętrzne umiejscowienie kontroli.

  1. Wewnętrzne poczucie kontroli daje poczucie panowania nad sytuacją i własnym życiem. Gdy coś idzie nie tak zachowujemy spokój i myślimy pozytywnie
  2. Przy zewnętrznym umiejscowieniu kontroli nie wygląda to tak dobrze. Łączy się bowiem ze stresem i negatywnym myśleniem. Czujemy wtedy, że to co się z nami dzieje zależy od innych ludzi, zdarzeń i okoliczności. Dlatego staje się to często przyczyną frustracji.

Czy wiesz, gdzie znajduje się Twoje miejsce kontroli nad własnym życiem?

Źródło: B. Tracy, Przemiana (Reivention) - Jak sprawić, by reszta twego życia była jeszcze lepsza, Warszawa 2011
fot.Alexas_Fotos/px
 

Licencja: Creative Commons
0 Ocena