Patrząc z punktu widzenia klienta bywa czasem tak, że wybiera pomiędzy jednym projektantem, który będzie miał ładną stronę, będzie miał „gadane” i wypchane po brzegi portfolio, a drugim, który przeciwnie będzie miał skromne portfolio, ale jego strategia działania, profesjonalne podejście do klienta i jakość oferowanych usług bardziej do niego przemówi. Jego własne potrzeby jako klienta są ważniejsze niż emocje jakim jest poddawany przy tzw. pustej kolorowej ofercie.
Wiedza i umiejętności
Sprawą podstawową jest formalne wykształcenie w dziedzinie grafiki i projektowania, a nie tylko znajomość obsługi oprogramowania. Projektowanie graficzne jest wbrew pozorom sztuką, która z resztą jak wiele dziedzin sztuki można sprowadzić do poziomu rzemiosła i odwrotnie. Wszystko to jednak ma odzwierciedlenie w skuteczności oddziaływania grafiki na odbiorców. To z kolei nierozerwalnie związane jest z pieniędzmi. Bo mówimy tu o grafice stricte komercyjnej.
Jako przekaz jednostronny (poza kilkoma wyjątkami) obraz musi spełniać starą chińską zasadę: „jeden obraz zastępuje tysiąc słów”. Oczywiście nie w dosłownym znaczeniu. Sama znajomość „softu” ma niewielki wpływ na jakość grafiki. Są to sprawy czysto techniczne. To tak jakby wziąć do ręki młotek i dłuto próbując z miejsca wyrzeźbić identyczną kopię „Dawida” Michała Anioła, opierając się tylko na fakcie, że wie się jak obchodzić się z młotkiem.
Umiejętności marketingowe
Dobry zmysł marketingowy w połączeniu z umiejętnościami artystycznymi owocuje dobrze skonstruowaną grafiką do grupy docelowej. Dobry projektant ma nie tylko wiedzieć jak się zaprezentować, jak wyglądać, jak mówić. Dobry projektant wpływa swoją pracą na zależności marketingowe takie jak: sprzedaż, budowanie wizerunku firmy, tworzenie świadomości marki itp.
Umiejętności biznesowe
Dobre umiejętności biznesowe to kwestia bardzo często pomijana przez wielu, nawet doświadczonych grafików. Natomiast dla adeptów sztuki graficznej jest to wręcz nie uświadomiona część bycia wolnym strzelcem. Niestety często wynika to z dużych luk programowych na uczelniach, kursach itp.
Dobre umiejętności biznesowe przekładają się na jakość współpracy z klientami i innymi designerami. Dobre umiejętności biznesowe to także niewymierne korzyści obustronne takie jak: powracający klient, dobra fama, rekomendacje itp. Dla klienta natomiast w pełni zaspokojona potrzeba i mądrze wykorzystane pieniądze.
Umiejętność współpracy
Kiedy klient wybiera grafika to automatycznie powierza mu swoje idee tak by on jako profesjonalista wykonał zadanie bez konieczności wtrącania się w jego pracę. Często niestety jest tak, że zleceniodawca wtrąca się w pracę grafika, co oznacza brak zaufania i powoduje nieprzyjemne napięcia – w najlepszym razie. Niestety klient często nie rozumie, że skoro decyduje się na grafika to powinien pozwolić mu robić swoje, bo przecież klient sam bierze odpowiedzialność za wybranie takiej a nie innej osoby. Dlatego jeśli w trakcie pracy, klient za bardzo wtrąca się w proces twórczy, może świadczyć to tylko o tym, że popełnił błąd na samym początku przy wyborze grafika lub/i nie zostały w pełni rzetelnie przedstawione wszystkie oczekiwania zleceniodawcy do usługi designera. Jest to dość częste zjawisko. Na szczęście można uniknąć takich sytuacji poświęcając trochę czasu na naukę nie tylko graficznych umiejętności, ale również umiejętności biznesowych, komunikacji, marketingu a także technik sprzedażowych.