Kevin Hogan, znany ekspert w dziedzinie mowy ciała i siły podświadomości, przekonuje nas, że „perswazja jest wszędzie wokół nas.” Aby przekonać inną osobę do naszego sposobu myślenia, należy „dostosować swój umysł do jej umysłu.”
Perswazja to: „ tłumaczenie komuś czegoś, namawianie, odradzanie, przekonywanie kogoś o czymś, perswadowanie” - Kevin Hogan
Perswazja to jedna z metod negocjacji. Ma 4 podstawowe zadania:
- Pozwala dojść do prozumienia poprzez dyskusję.
- Otwiera drogę do rozwiązania problemu.
- Jest czynnikiem łagodzącym spory.
- W przeciwieństwie do manipulacji, perswazja nie wywołuje negatywnych skojarzeń u odbiorców.
Techniki perswazji pomagają pokierować myślami i zachowaniami ludzi, tak, aby sprzyjały celom, które pragniemy osiągnąć.
WAŻNE jest, aby techniki perswazji były stosowane w sposób etyczny i odpowiedzialny.
Jak przekonać drugą osobę, aby przyjęła nasz punkt widzenia?
Trzeba przede wszystkim zrozumieć motywację i dążenia drugiego człowieka. Jeśli będziemy mieć taką wiedzę, to możemy tak zbudować swoją koncepcję lub prośbę, aby mogła być szybko zaakceptowana przez drugą osobę. Jednym z najpotężniejszych narzędzi umożliwiających działania w tym kierunku są właściwe słowa. Poznaj 12 taktyk, które ułatwiają skuteczną komunikację z innymi.
Taktyka nr 1 - Od razu zadbaj o dobre stosunki
Ludzie są bardziej skłonni mieć dobre stosunki z kimś, kogo lubią. Trzeba zatem wyrobić w sobie poczucie empatii i prawdziwego zainteresowania sprawami innych. Ludzie potrafią doskonale wyczuć czy jesteś szczery, czy warto Ci zaufać.
„Dobre stosunki opierają się na wzajemnym zaufaniu i emocjonalnej bliskości relacji z drugą osobą”– K. Hogan
Taktyka nr 2 – Zgraj się ze swoim rozmówcą
Dobrym sposobem na nawiązanie dobrych stosunków jest naśladowanie. Lubimy bowiem ludzi, których uważamy za podobnych do siebie. Musisz jednak zachowywać się subtelnie i naturalnie.
Taktyka nr 3 – Zmieniaj tempo mówienia, brzmienie lub wysokość swojego głosu. Głos jest potęgą samą w sobie. Dlatego „nieważne, co mówisz, ale jak to mówisz.”
Taktyka nr 4 – Wzbudź poczucie wzajemności
Jeśli dasz komuś coś znaczącego będzie się czuł zobowiązany do zrobienia tego samego dla Ciebie.
Taktyka nr 5 – Przyznaj się do słabości
Jeśli przyznamy się do błędu lub słabości stajemy się bardziej wiarygodni, godni zaufania i uczciwi.
Taktyka nr 6 – Opowiedz krótką historię o kimś podobnym do rozmówcy
Opowiedz swojemu rozmówcy o kimś kto posłuchał Twojej rady. Powinna to być osoba, która przypomina Ci obecnego rozmówcę. Wtedy poczuje się bohaterem takiej historii i uzyskasz z nim dobre stosunki.
Taktyka nr 7 – Okaż szacunek
Komplement może być okazaniem szacunku dla drugiej strony. Nawet niewielka dawka szacunku może wiele zdziałać. Szacunek to potężna siła!
Taktyka nr 8 – Zawsze daj więcej niż obiecałeś
Zrób coś wyjątkowego, czego się druga strona nie spodziewa.
Taktyka nr 9 – Zrób coś szybciej, łatwiej, lepiej
Te trzy działania najlepiej jeśli występują razem.
Taktyka nr 10 – Wykorzystaj przestrzeń jako tajną broń
Czasem otoczenie może wpłynąć na zachowanie i myślenie Twojego rozmówcy zanim Ty wypowiesz pierwsze słowo. Zatem ma znaczenie to, gdzie się spotkasz i o jakiej porze.
Taktyka nr 11 – Ludzie wierzą w to, co sami mówią, a nie w to, co Ty mówisz
Wszyscy lubimy sami decydować o sobie. Nie lubimy, żeby ktoś mówił nam, co mamy robić. Najlepszym wyjściem jest doprowadzenie danej osoby do ustalonego z góry stanu, poprzez zadawanie pytań, które ją angażują.
Taktyka nr 12 – Robienie notatek
Samo zapisanie czegoś stanowi rodzaj zobowiązania. Im więcej będzie zapisane, tym większe będzie zaangażowanie. Możesz to zrobić w notesie, kalendarzu, zeszycie...
Przedstawione taktyki mogą być zastosowane zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym, bo ich działanie jest uniwersalne. Dobrej komunikacji, tak jak każdej umiejętności, można się przecież nauczyć. Trzeba ćwiczyć i stosować w praktyce. W każdej rozmowie i sytuacji należy panować nad swoimi emocjami. Jak to zrobić? Możesz wykorzystać do tego np. Uważność.
Źródło: Kevin Hogan, Ukryta perswazja. Psychologiczne taktyki wywierania wpływu, Helion 2009
fot.Kaz/px