Świadczenie niezamówione to prawne określenie działań, które mają na celu wmuszenie klientowi niezamówionego przez niego towaru albo usługi. 

Data dodania: 2015-08-14

Wyświetleń: 910

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Wiele osób daje się złapać na to swoiste oszustwo. Warto jednak wiedzieć, że nie masz obowiązku płacić za to! Ryzyko takiego postępowania nie leży po Twojej stronie, tylko po stronie przedsiębiorcy, a więc nie może ona żądać od Ciebie zapłaty.

Co więcej, jeśli nie dasz takiej firmie odpowiedzi, to nie jest równoznaczne z wyrażeniem przez Ciebie zgody na zawarcie umowy.

Mówi o tym art. 5 ustawy o prawach konsumenta:

1. Spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta, o którym mowa w art. 9 pkt 6 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. Nr 171, poz. 1206 oraz z 2014 r. poz. 827), następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań.

2. Brak odpowiedzi konsumenta na niezamówione świadczenie nie stanowi zgody na zawarcie umowy.

Prawo więc wprost opisuje czego nie może stosować przedsiębiorca w kontaktach z klientami.

W sytuacji, gdy niczego nie zamawiałaś i nie podawałaś swoich danych, a nadeszła do Ciebie przesyłka z jakimś towarem, nie musisz robić nic: ani płacić, ani kontaktować się firmą, która to wysłała. Nie musisz niczego wyjaśniać, ani się tłumaczyć. Nawet wtedy, gdy firma zacznie przysyłać faktury, wezwania do zapłaty, a nawet, zdarza się, groźby. Przedsiębiorca, gdy nie odeślesz niezamówionego towaru, może uznać, że przyjęłaś towar, ale jest to bezprawne i nie oznacza, że wyraziłaś zgodę na zawarcie umowy. Nie masz po prostu obowiązku ani zwrotu towaru, ani płacenia za jego przesłanie z powrotem do firmy, nie musisz również płacić za przechowywanie towaru.

Tak dzieje się również w przypadku, gdy otrzymasz tylko ofertę, ale z informacją, że brak odpowiedzi oznacza zgodę na zapłacenie kwoty, która widnieje w tej ofercie. Przepis obowiązuje również w przypadku produktów cyfrowych, a nie tylko tradycyjnych.

Pamiętaj więc, że w takich sytuacjach nie musisz nic robić. Dzięki takiej prawnej ochronie, nie będziesz narażona na utratę pieniędzy z powodu prób, nazwijmy to wprost, wyłudzenia od Ciebie pieniędzy za świadczenie niezamówione. Niestety wciąż zdarza się, że takie działania są podejmowane przez nieuczciwych przedsiębiorców, liczących, że nie znający przepisów prawa klienci, dokonają zakupu towaru lub usługi, których nie zamawiali!

Licencja: Creative Commons
0 Ocena