Coraz więcej Polaków decyduje się na loty widokowe czy skoki ze spadochronem. Co więcej, coraz więcej firm decyduje się na konferencje czy eventy organizowane na lotnisku.
Jeśli jednak nie wystarczy nam siedzenie po stronie pasażera, możemy starać się pójść o krok dalej i zrobić kurs pilota samolotu. Jest to na pewno wymagający proces, ale efekty, które się z tym wiążą, utwierdzają w przekonaniu, że – warto!
Szkolenie samolotowe składa się z kilku etapów, w ramach których zdobywa się kolejne licencje i uprawnienia. Zaczynamy od szkolenia do licencji pilota turystycznego PPL(A) i na tym etapie możemy pozostać, jeśli chcemy latać jedynie dla przyjemności.
- Licencja Pilota Turystycznego PPL(A)
Szkolenie składa się z części teoretycznej obejmującej 100 godzin nauki on-line i wykładów. Ta potężna dawka wiedzy teoretycznej, podczas której poznamy najważniejsze aspekty dotyczące samolotów, umożliwia nam dobre zrozumienie części praktycznej szkolenia. Przed przystąpieniem do lotów samodzielnych należy posiadać badania lotniczo-lekarskie, minimum 2 klasy, potwierdzające brak przeciwskazań do latania samolotem. Jednak w dzisiejszych czasach ich zdobycie nie jest wcale takie trudne.
Szkolenie praktyczne to minimum 45 godzin lotów – początkowo loty odbywają się z instruktorem, z czasem jednak odbywają się samodzielnie.
Tak jak w przypadku prawa jazdy – po przejściu części teoretycznej i praktycznej, podchodzimy do egzaminów państwowych. Najpierw teoretycznego w Urzędzie w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, a następnie praktycznego na samolocie, zazwyczaj na lotnisku, na którym odbywało się szkolenie. Zdany egzamin umożliwia nam latanie samolotem jednosilnikowym do masy 5700 kg, a licencja zdobyta w Polsce uznawana jest w całej Unii Europejskiej.
- Uprawnienia VFR Noc
Dodatkowo warto posiadać uprawnienie do latania po zmierzchu. Licencja PPL(A) umożliwia loty od wschodu do zachodu słońca, z tzw. widocznością VFR (Visual Flight Rules). Zdobycie uprawnienia VFR Noc poprzedza szkolenie teoretyczne i 5-godzinne szkolenie praktyczne. Tym razem nie musimy zdawać oficjalnych egzaminów przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.
- Licencja pilota zawodowego: CPL(A)
Gdy zdobędziemy już licencję pilota turystycznego PPL(A), możemy pójść o krok dalej i zostać pilotem zawodowym z licencją CPL(A), a nawet pilotem liniowym z licencją ATPL(A). Wydanie licencji pilota zawodowego poprzedzone jest szeregiem warunków, które trzeba spełnić: posiadanie licencji PPL(A) oraz uprawnienia VFR Noc, ukończone szkolenie praktyczne i teoretycznego do licencji zawodowej, nalot 100 godzin jako dowódca statku powietrznego, nalot całkowity minimum 200 godzin, orzeczenie lotniczo-lekarskie klasy 1, a przede wszystkim: zdane egzaminy.
Posiadając licencję zawodową CPL(A), możemy już starać się o pracę w zawodzie pilota i zacząć zarabiać pierwsze pieniądze, np. wyrzucać skoczków spadochronowych, pracować dla firm kurierskich i pocztowych czy pracować w taksówce powietrznej.
Jeśli chcemy pójść o krok dalej i latać dużymi samolotami przewożącymi pasażerów, warto już przy szkoleniu zawodowym ukończyć teorię do licencji liniowej ATPL(A), która jako szkolenie wyższego rzędu zalicza wszystkie szkolenia niższego rzędu i teorię do dodatkowego uprawnienia do lotów według przyrządów IR(A). Ponieważ pilot liniowy, oprócz licencji zawodowej i zdanej teorii (tzw. ATPL frozen), musi posiadać uprawnienie do lotów samolotami wielosilnikowymi ME, uprawnienie do lotów według wskazań przyrządów IR(A) na samolotach jednosilnikowych IR.SE i wielosilnikowych IR.ME oraz ukończony kurs symulatorowy współpracy w załodze wieloosobowej MCC. Jak jednak zgromadzi się już te wszystkie uprawnienia, to wymarzona praca, w największych nawet liniach lotniczych, stoi przed nami otworem.