Lot samolotem i śmigłowcem to wyjątkowe przeżycie, którego może doświadczyć praktycznie każdy, decydując się na przeloty rejsowe lub czarter samolotu. Jednak samo latanie to jeszcze nie wszystko – dużo większych wrażeń może dostarczyć pilotowanie statku powietrznego. Do tego trzeba mieć jednak odpowiednie uprawnienia. Jak je zdobyć?

Data dodania: 2012-06-06

Wyświetleń: 2180

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Przede wszystkim trzeba się upewnić co do tego, że faktycznie chce się wydawać pieniądze i poświęcać czas na realizację tego marzenia. Wiele ludzi wręcz śni o tym, żeby móc pilotować samolot, helikopter czy wiatrakowiec, ale kiedy zaczynają samodzielnie latać, to okazuje się, że w ogóle nie sprawia im to przyjemności. Dlatego praktycznie wszystkie ośrodki szkoleniowe dla pilotów posiadają w swojej ofercie lot zapoznawczy, który daje możliwość „zabawy w pilota” - dzięki temu można się dowiedzieć, czy staranie się o licencję to dobry pomysł.

PPL

Jeśli po locie zapoznawczym marzenie o zdobyciu licencji pilota się wzmocni, to znak, że czas zacząć szkolenie. Jakie szkolenie jest wymagane w pierwszej kolejności? PPL – czyli Private Pilot Licence to szkolenie na prywatnego pilota. Jest to podstawa do podejmowania dalszych kroków, uprawniająca do pilotowania samolotów (A) lub helikopterów (H) w dzień i bez celów zarobkowych. Całość szkolenia to ok. 110 godzin teorii i ok. 45 godzin lotów. Do uzyskania licencji niezbędne jest zaliczenie egzaminów z teorii i praktyki, a rozszerzać można ją o dodatkowe szkolenia dające możliwość latania w nocy czy na samolotach wielosilnikowych (dla CPL A na samoloty).

 

CPL

Żeby pilotować samoloty (lub helikoptery) komercyjnie licencja PPL nie wystarczy, a każdy, kto naprawdę lubi latać, chciałby wiązać właśnie z lataniem swoje życie zawodowe. W tym celu trzeba pójść o krok na przód i odbyć kurs pilota CPL (Commercial Pilot Licence). W ten sposób można uzyskać uprawnienia do bycia pilotem zawodowym. Szkolenie jest bardzo trudne i czasochłonne (około 200 godzin wykładów i 30 godzin latania), a żeby móc do niego przystąpić, trzeba mieć już 150-155 godzin nalotów za sobą. Konieczne też jest posiadanie PPL (są procedury omijające ten wymóg, jednak raczej się ich nie praktykuje).

 

Oczywiście po CPL można się dalej rozwijać w różnych kierunkach, stając się instruktorem czy zdobywając uprawnienia do bycia pilotem samolotów transportowych (ATPL), jednak dla większości miłośników latania CPL w zupełności wystarcza. Jak widać, procedura zdobycia licencji pilota przypomina mocno rozbudowany kurs na prawo jazdy, jednak dający o wiele więcej wrażeń i radości. Co prawda szkół prowadzących szkolenia na pilotów nie jest tak wiele, jak firm organizujących kursy na prawo jazdy, ale też ich nie brakuje, więc każdy zainteresowany z łatwością znajdzie taką szkołę.

Licencja: Creative Commons