0
głosów
- +

Life coaching - sesja wstępna - niezbędnik artykuł jest promowany

Autor:

Aktualizacja: 06.04.2019


Kategoria: Rozwój Osobisty / Coaching


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 144 razy czytane
  • 0 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
Life coaching - sesja wstępna - niezbędnik

Zanim wyruszysz z klientem w coachingowy rejs, powinniście ustalić najważniejsze kwestie dotyczące Waszej współpracy - temu służy sesja wstępna. Poniżej przedstawiłem najistotniejsze problemy i pytania, klienta do Ciebie jako coacha, a także Twoje pytania do klienta.


W praktyce, gdy będziesz korzystał z niezbędnika, warto robić notatki, dzięki którym będziesz mógł się lepiej przygotować do następnych sesji. Stworzy to fundament niezbędny do tego, aby coaching był efektywny i skuteczny.

I. Wstęp

1. To bardzo ważne, aby poinformować klienta, że następne sesje nie będą wyglądały tak jak ta pierwsza. Jest to sesja szczególna, o określonym scenariuszu — pozostałe już nie będą przebiegały według niego. Krótkie podsumowanie kwestii, które planujesz poruszyć, pozwoli klientowi nadążyć za tempem rozmowy i przez to poczuć się pewniej.

II. Potrzeby i oczekiwania

1. Wytłumacz, że jeśli jego potrzeby przerosną Twoje możliwości i nie będziesz mógł lub chciał mu pomóc, to odmówisz. Ponieważ wiele osób nie wie, co robi coach, często proszą go o pomoc w sprawach, które są przedmiotem zainteresowania doradcy, terapeuty lub innego eksperta.
2. Dlaczego zachodzi potrzeba coachingu - omów to z klientem.
Powinniście szczerze i otwarcie porozmawiać na temat „dlaczego się spotykamy?” Jest to także okazja do zastanowienia się nad tym, jak rozumiecie ogólne cele coachingu (warto wspomnieć, że nie ma on charakteru terapeutycznego, a ma umożliwić podniesienie poziomu działania, niezależnie od jego obecnej jakości).
Pytania do klienta:
1. Czego oczekujesz od coachingu?
2. Dlaczego uważasz, że jest Ci potrzebny coaching?
3. Na czym coaching powinien się skoncentrować i jakie powinny być jego mierzalne efekty?
4. Co pomoże I jak poznamy, ze coaching działa?
5. Jakie konkretne zachowania twoim zdaniem wymagają zmiany?
6. W  jakich obszarach powinieneś się swoim zdaniem doskonalić?
7. Co twoim zdaniem mógłbyś osiągnąć poprzez coaching?
8. Czego oczekujesz ode mnie podczas coachingu?
9. Co jest/może być najbardziej ekscytujące w pracy z coachem?
10. Co budzi Twoją największą obawę w pracy z coachem?

III. Określanie celu coachingu

Warto użyć tutaj modelu SMART. Jest to akronim od angielskich słów:- Specific (konkretny) — Czego tak konkretnie chcesz? Kiedy, gdzie i jak? Zdefiniuj cele możliwie jak najbardziej precyzyjne.
- Measurabłe (wymierny) — Wyznaczenie celu nie ma sensu, jeśli nie będziesz potrafił ocenić, czy udało Ci się go osiągnąć, czy nie. Cel musi więc być wymierny.
- Achievable (osiągalny)— Istotne jest, aby cel byl na odpowiednim poziomie: jeśli będzie zbyt łatwy, to klient nie będzie miał poczucia zwycięstwa, jeśli będzie zbyt trudny, to może nawet nie spróbować go zrealizować, ponieważ nie będzie wierzył w możliwość osiągnięcia sukcesu. Cele muszą być ambitne, ale też osiągalne. Oprócz tego klient musi wiedzieć, czego się od niego oczekuje — musi mieć poczucie, że kontroluje cały proces.
- Relevant (właściwy) — Czy wyznaczony cel jest zgodny z rzeczywistymi zamiarami klienta? Czy cel pozwoli rozwiązać problem? Jeśli nie, cel należy doprecyzować lub zmienić.
- Time bound (ograniczony czasowo) — Do kiedy cel ma zostać osiągnięty? Istotne jest, aby wyznaczyć odpowiedni termin. Jeśli będzie on zbyt odległy, nie będzie miał wartości motywacyjnej.

IV. O coachingu w Twoim wydaniu

 1. Motywy, którymi się kierujesz jako coach. Klient może się zastanawiać, dlaczego podejmujesz takie kroki, co tak naprawdę to oznacza, kto jeszcze o tym wie i co ty na tym zyskasz.
2. Aby stać się  wiarygodny  jako  coach  oraz  zdobyć zaufanie  klienta, najprawdopodobniej będziesz musiał opowiedzieć trochę o sobie. Rozważ możliwość poinformowania o swoim wykształceniu I doświadczeniu, wyjaśnij, jaki jest twój styl pracy.   
3. Powiedz klientowi o sobie to, co -  jak sądzisz -  chce wiedzieć i co sam chcesz mu przekazać, oraz zapytaj, co jeszcze go interesuje.
4. Przedstaw swoje kompetencje i wyjaśnij swoje podejście do coachingu
5. Uprzedź  klientów, że będziesz się wtrącał. Wytłumacz klientom, że czasami będziesz przerywał  rozmowę, aby skierować ją na właściwe tory lub gdy intuicja podpowie Ci, że klient powiedział coś bardzo istotnego. Dobrze jest, aby dowiedzieli się, że rozmowa coachingowa różni się od pogawędki z przyjaciółką przy kawie. Wyjaśnij, że czasami będziesz musiał im przerwać, I poproś, aby nie odbierali tego osobiście.
6. Czy oferujesz dodatkowe usługi, takie jak wsparcie telefoniczne czy przez e-mail.
 
V. Doświadczenia klienta z coachingiem

1. Czy już brał Pan kiedyś udział w coachingu?
a) Jeśli tak:
- Jakiego rodzaju były to doświadczenia?
- Jakie podejście mial coach?
- Jak je odebrałeś?
- Co się sprawdziło, a co nie?
b) Jeśli nie:
- Co już wiesz o coachingu?
- Jakie masz pytania odnośnie coachingu?

VI. Logistyka

1. Miejsce, w którym sesje będą przeprowadzane
2. Liczba sesji
3. Czas trwania sesji
4. Przerwy między spotkaniami
5. Kalendarz spotkań
6. Zasady odwoływania spotkań 
7. Sprawy dotyczące płatności

VII. Obustronne deklaracje, zasady I obowiązki

1. Wasza relacja powinna być zbudowana na zaufaniu I szczerości
2. Będę proponował Ci różne wyzwania, zadania domowe. Mogą wiązać się ze stresem i przełamywaniem strachu, ale są bardzo potrzebne – dają efekty, pomagają, rozwijają, dzięki nim przechodzimy dalej, na następne poziomy wiedzy o sobie oraz zmian, które chcemy wprowadzić.
3. Kwestie poufności i zaufania.
4. Zdefiniować zakres obowiązków obu stron
Moim obowiazkiem jest aktywne sluchanie I umiejetne zadawanie pytan. Ty powinienes mi zaufac, otworzyc sie, uwierzyc w skutecznosc coachingu I konstruktywnych rezultatow plynacych z naszej wspolpracy.
5. Kwestie odpowiedzialności
6. Zapytaj klienta, czy chciałby, żeby w waszej pracy obowiązywały jeszcze jakieś inne zasady.

VIII. Możliwe trudności

1. Na początku może iść dobrze, po jakimś czasie może pojawić się zastój. Np gdy nie uda się osiągnąć zaplanowanego na wcześniejszej sesji celu.

IX. Na koniec

1. Na  podstawie notatek sporządź listę celów i poproś klienta o komentarz.
2. Co jakiś czas podsumowuj Wasze ustalenia. Dzięki temu klient się nie pogubi.

Jeśli w swojej coachingowej praktyce stosujesz zagadnienia i pytania, o których tutaj nie wspomniałem, nie wahaj się do mnie napisać, a uzupełnię artykuł o Twoje pomysły (oczywiście łącznie z podaniem namiarów na Ciebie).

Bilbliografia:
1. Coaching - Amanda Vickers, Steve Bavister
2. Coaching koaktywny - Henry Kimsey-House
3. Essential Coaching Tools - Coach U

 


Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij