Coaching jest partnerską relacją, podczas której Coach wspiera klienta w jak najdoskonalszym wydobyciu i wykorzystaniu jego potencjału na drodze do osiągnięcia zamierzonych rezultatów. Coaching odbywa się w postaci cyklicznych spotkań/sesji, na których klient wybiera, nad czym chce się skupić, a Coach słuchając i zadając otwierające i nakłaniające do przemyśleń pytania, pomaga klientowi w dogłębnym zrozumieniu swej sytuacji oraz w jasnym, precyzyjnym określeniu celów oraz dróg ich realizacji.
Coaching jest dla osób, które dobrze funkcjonują, ale mają potencjał
oraz ambicję, aby radzić sobie jeszcze lepiej z myślą o osiąganiu nieprzeciętnych
wyników.
Coach, dzięki swej wiedzy oraz znajomości skutecznych narzędzi zmiany i ich zastosowania, zmierza do wydobycia rozwiązań i strategii z wnętrza osobowości klienta. Zadaniem coacha jest ukierunkować klienta na cel, wspierać go w identyfikowaniu oraz eliminowaniu przeszkód, jak również w dostrzeganiu i wykorzystaniu możliwości i wewnętrznych zasobów. Coach towarzyszy klientowi w przebyciu drogi z punktu, w którym dziś jest klient do punktu w którym pragnie być.
Definicja coachingu według CoachWise:
W coachingu chodzi o pomaganie ludziom w zdobyciu tego, czego
pragną, bez robienia tego za nich lub mówienia im, co mają robić.
Podczas sesji coachingowych klient pogłębia swoją samoświadomość, lepiej poznaje co jest dla niego istotne, jakie wartości decydują o jego życiowych wyborach oraz jakie ograniczenia sprawiają, że nie podejmuje działań. Dzięki coachingowi klient dokonuje własnych odkryć, które prowadzą do większych możliwości, skutecznych zachowań, działań i często niesamowitych, zaskakujących rozwiązań.
Coaching to zaplanowany, dwustronny proces, w którym człowiek rozwija
swoje umiejętności oraz osiąga założone cele poprzez rzetelną ocenę sytuacji,
ukierunkowane działania i regularną informację zwrotną motywującą do
dalszej pracy.
Coaching jako styl charakteryzujący skutecznego lidera w organizacji przynosi
korzyści zarówno pracownikowi, jak i jego przełożonemu, a zatem całej organizacji.
Korzyści, jakie może z coachingu osiągnąć lider czy przełożony, to:
• umiejętność profesjonalnego rozwijania ludzi,
• polepszenie wyników pracy i uzyskanie pożądanych w zespole
zachowań,
• zbudowanie partnerstwa w relacji z pracownikiem,
• zwiększenie wewnętrznej siły i autorytetu wśród pracowników, a co się
z tym wiąże, satysfakcji z pracy z ludźmi,
• możliwość lepszego poznania swoich pracowników.
Korzyści, jakie coaching daje pracownikowi, to:
• rozwój osobisty,
• realna możliwość osiągnięcia założonego celu,
• poprawa wyników pracy,
• zmiana zachowań na bardziej pożądane w zespole,
• zbudowanie partnerstwa ze swoim szefem, co wpływa na poprawę
atmosfery w pracy,
• wzrost satysfakcji z wykonywanej pracy,
• wzrost poczucia pewności siebie i motywacji do dalszych działań.
Coaching ma za zadanie inspirować klienta. Sprawia, że klient lepiej wykorzystuje swoje zasoby, umiejętności i naturalne talenty, zdolności, staje się bardziej kreatywny i zwiększa siłę swej motywacji.
Coaching sprawdza się zarówno w życiu zawodowym, jak i w osobistym, ponieważ jej zasady są uniwersalne i ponadczasowe. Poprzez odpowiednio skonstruowane i zadane pytania i TY drogi czytelniku jesteś w stanie poznać co Tobą kieruje, a przez poznanie otworzysz się na nowe, wspaniałe szanse, możliwości, tym samym uwalniając się od starych schematów myślenia, działania i nieużytecznych, sabotujących przekonań na temat siebie, kariery, szczęścia, relacji i otaczającego świata.