Podstawową cechą serwisów społecznościowych, do których należy także Facebook, jest to, że gromadzą wokół siebie społeczność.  Czy zatem można to skutecznie wykorzystać w działalności biznesowej? Przedstawione informacje mogą ułatwić Ci odpowiedzenie na to pytanie.

Data dodania: 2013-01-07

Wyświetleń: 1720

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

 W mediach społecznościowych użytkownicy tworzą swoje profile, dodają zdjęcia, tworzą grupy znajomych i kontaktują się z nimi. Czy zatem można to skutecznie wykorzystać w działalności biznesowej? 

Rodzaje mediów społecznościowych

Obecnie można wyróżnić kilka rodzajów mediów społecznościowy, oto kilka przykładowych:
- Facebook, Google+, Nasza Klasa to serwisy, w których internauci sami tworzą własne profile, głównie dla celów towarzyskich lub rozrywkowych;
- mikroblogi, czyli Twitter, Blip wykorzystywane są do wymieniania się krótkimi informacjami i linkami do innych stron;
- Goldenline, Linkedln gromadzą społeczność profesjonalistów głównie w celu nawiązania kontaktów biznesowych;
- YouTube, Flikr, Pinterest, Demotywatory to miejsca, gdzie użytkownicy samodzielnie tworzą zawartość poprzez umieszczanie fotografii, tekstów, grafiki;
- Blogi to miniserwisy, często mające charakter internetowego pamiętnika;
- fora dyskusyjne samodzielne lub będące częścią dużych portali są najczęściej skupione wokół określonej tematyki, np. fotografii;
- serwisy związane z udzielaniem opinii i rekomendacji np. Opineo,
- serwisy e-commerce, Allegro, gdzie firmy i osoby prywatne mogą swobodnie handlować.

Popularność Facebooka

W globalnym rankingu, spośród wymienionych powyżej portali, najwyższą pozycję ma Facebook. Wyprzedza nawet YouTube. Jak podaje Megapanel PBI/Gemius, (dane z września 2012 r.) miesięcznie korzysta z Facebooka 12 985 543 internautów.  W styczniu 2013 r. Gazeta.pl  na podstawie danych opublikowanych w portalu Socialbakers podała, że Facebook w Polsce ma już 9 milonów 950 tysięcy użytkowników. Jak widać potencjał ogromny do zagospodarowania. Dlatego skupię się głównie na tym najbardziej popularnym portalu społecznościowym.

Do czego wykorzystać Facebooka?

Korzystając z tego medium, należy się dokładnie zastanowić, jaki cel będzie miała promocja w tym miejscu. Warto zadbać o dobrą strategię i kreatywność, aby skutecznie zaistnieć, wykorzystując ogromny zasięg. Można użyć Facebooka, aby:
- budować markę, wizerunek;
- wprowadzać nowe produkty lub usługi;
- tworzyć relacje z użytkownikami oparte na zaufaniu i profesjonalizmie;
- zwiększać sprzedaż;
- informować o nowościach w ofercie, promocjach;
- docierać do określonego odbiorcy.

Fanpage? Co warto o nim wiedzieć?

Fanpage to strona danej marki. Mają ją nie tylko firmy, produkty, ale także instytucje, artyści, organizacje społeczne, miasta, media, a nawet konkretne wydarzenia. Jest to medium darmowe, które może prowadzić każdy. Przedsiębiorcom oraz ich firmom służy do kontaktowania się ze swoimi klientami i sympatykami. Podobnie jak na stronie firmowej, można umieszczać informacje o promocjach, konkursach, rabatach, wyprzedażach, spotkaniach, imprezach. Najważniejszy jest w tych działaniach dobry pomysł na promocję. Dlatego należy umieszczać informacje tylko wtedy, gdy mamy coś ciekawego, ważnego, potrzebnego lub śmiesznego do przekazania. W firmie najlepiej wyznaczyć konkretną osobę odpowiedzialną za taką formę komunikacji z użytkownikami. Wtedy działania nie będą przypadkowe, ale systematyczne i trafione.

Medium doskonałe do promocji – 7 powodów, aby go za takiego uznać

Specjaliści określają Facebooka jako doskonałe narzędzie marketingowe. Oto 7 powodów potwierdzających, że można go za takiego uznać.

1. Poprzez ciekawy fanpage umożliwia nieodpłatną promocję.

2. Posiada ogromny zasięg.

3. Użytkownicy korzystają z niego bardzo często i angażują się, wykorzystując go.

4. Stwarza możliwość organizowania konkursów, gier, akcji społecznych itp.

5. Ułatwia reklamę i obniża jej koszt.

6. Umożliwia rozprzestrzenianie się dobrego pomysłu poprzez wykorzystanie mechanizmu wirusowego.

7. Pozwala na znalezienie konkretnej grupy, do której kierowany jest przekaz reklamowy.

O czym trzeba pamiętać?

Należy brać pod uwagę, że osoby przebywające na Facebooku traktują to jak rozrywkę. Chcą kontaktować się ze znajomymi, dzielić linkami, komentować wpisy i zdjęcia. Miejscem do promocji produktów specjalistycznych, marek ekskluzywnych będzie raczej forum lub serwis tematyczny. Wtedy warto wykorzystać np. charakter biznesowy serwisów Goldenline czy Linkedln. Firma, która nie ma pomysłu albo możliwości, aby prowadzić kampanię na Facebooku, powinna raczej zrezygnować z takiej formy promocji. Dlaczego? Wymagana jest bowiem dyspozycyjność i zaangażowanie. Internauci wchodzą na profil o każdej porze. Koniecznie trzeba prowadzić z nimi dialog i budować zaufanie. Jak widać nie jest to takie łatwe i proste. Lepiej brać to pod uwagę.

Jeśli wszyscy chcą być obecni na Facebooku, to wcale nie oznacza, że i Ty ze swoją firmą musisz tam być. Może lepsze efekty uzyskasz dzięki komunikacji w innych mediach społecznościowych, które nie są tak zatłoczone jak Facebook. Wszystko zależy od tego, jakie cele chcesz osiągnąć w swoich biznesowych działaniach.

Odpowiedź na pytanie: „Być czy nie być na Facebooku?” brzmi następująco: na pewno warto zastanowić się, czy wykorzystać ogromny potencjał mediów społecznościowych w swoich działaniach marketingowych. Należy robić to jednak rozważnie, z myślą o konkretnych zadaniach i po podjęciu decyzji, które z mediów społecznościowych będzie do tego celu najbardziej pomocne. Obok takiego potencjału, jakim są media społecznościowe, lepiej nie przechodzić obojętnie.

Źródło: Marta Smaga, Tomasz Bonek Poradnik interaktywnie.com - Jak promować się w mediach społecznościowych, 2012
Gazeta.pl, 2013

Licencja: Creative Commons
0 Ocena