Jednym z obowiązków pracodawcy jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Jeżeli te obowiązki zostaną naruszone, to pracownik ma uzasadnione prawo odmówić wykonania poleceń dotyczących świadczenia pracy.
Pracownik ma prawo odmówić wykonania poleceń pracodawcy gdy :
polecenie pracodawcy jest niezgodne z ogólnie obowiązującymi przepisami prawa lub z umową o pracę.
Gdy Twój pracodawca wyda Ci polecenie niezgodne z prawem, nie wykonuj go, bo może się zdarzyć tak, że sam narazisz się na odpowiedzialność. Gdy np. polecenie pracodawcy związane jest z ewentualnym popełnienie wykroczenia lub przestępstwa, jest niezgodne z przepisami prawa pracy, to wykonując takie polecenie, sam możesz wpędzić się w kłopoty ( z oskarżeniem prokuratora włącznie).
Pracownik ma prawo krytykować żądania pracodawcy, lecz nie zwalnia go to z obowiązku jego wykonania. Odmowa wykonania przez pracownika poleceń pracodawcy może mieć dla niego niekorzystne konsekwencje. Może to być kara porządkowa, ale także wypowiedzenie umowy o pracę, bądź zwolnienie w trybie natychmiastowym.
Pracownik jest zobowiązany do wykonania tylko poleceń pracodawcy, które:
dotyczą pracy
nie są sprzeczne z umową o pracę
nie są sprzeczne z przepisami prawa.