Wielu rodziców zadaje sobie pytanie, od którego roku życia dziecko powinno zacząć uczyć się języka obcego. Zdania są tu podzielone jednak specjaliści twierdzą, iż od momentu aż dziecko osiągnie 3 lata. Niektórzy rodzice, starają się oswoić dziecko z językiem kiedy jest jeszcze niemowlakiem i w tym również nie ma nic złego. Trzeba pamiętać natomiast o dwóch rzeczach:
1. Dzieci przyswajają wiedzę w dwojaki sposób.
2. Dzieci łatwiej uczą się przez zabawę
Maluchy wykorzystują podczas nauki obie półkule mózgowe. Lewa półkula odpowiedzialna jest za intelekt i analityczne myślenie a prawa ma wpływ na naukę i zachowania spontaniczne oraz intuicyjne. Jak zatem łatwo wywnioskować, dzieci mają całościowy sposób nauki, czyli np. nie potrafią budować zdań, lecz zapamiętują całe zdania, wierszyki, piosenki. Dzieci także łatwiej uczą się języka słysząc go, gdyż nie tłumaczą sobie w myślach słówek na język ojczysty. Po prostu zapamiętują, że np. apple to apple a jeśli rodzic pokaże jednocześnie jabłko, oznaczać to będzie dla malucha, iż apple jest jabłkiem. Dzieci nie analizują!
Nauka przez zabawę
Zabawa to najlepszy sposób na naukę dziecka. Dlaczego? Bowiem nauka nie może być nudna i monotonna. Dzieci lubią poznawać nowe słowa i ciekawi ich świat. Postarajmy się zatem, aby oprócz powtarzania słówek np. angielskich, dzieci słuchały piosenek w tym języku, odgrywały scenki używając angielskich słówek czy rysowały obrazki przedstawiające dane słówko. Możliwości nauki przez zabawę jest mnóstwo i warto je wykorzystać pamiętając, że maluch nie boi się popełniać błędów a wiedzę chłonie jak „gąbka”. Wiele szkół oferuje kursy języków obcych dla dzieci i korzysta z dokładnie tych samych metod nauki, sprawiając, iż maluchy w błyskawicznym tempie przyswajają nowe słowa, piosenki czy wyrażenia.
Naturalne uczenie
Dla każdego dziecka proces przyswajania wiedzy powinien odbywać się w naturalny sposób. Zachęcajmy dzieci do nauki i nie karzmy za błędy. Pamiętajmy również o tym, że każde dziecko w różnym stopniu i w różnym czasie uczy się zarówno języka jak i mówić oraz chodzić. Nie można w tej kwestii generalizować a jedynie cierpliwie obserwować nowe poczynania naszej pociechy i motywować je do dalszej nauki.