Oświetlenie jest bardzo ważną składową aranżacji sklepu. Można nawet powiedzieć, że jest jednym z marketingowców! Dlaczego? W odpowiednio oświetlonym wnętrzu klienci będą się dobrze czuli, a towary zostaną należycie wyeksponowane.

Data dodania: 2016-05-20

Wyświetleń: 1402

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Prawidłowe oświetlenie sklepu – zasady

Aby światło sklepowe należycie spełniało swoją rolę, musi być spełnione kilka warunków. Przede wszystkim powinno być zaprojektowane przez profesjonalistę. Zasada ta dotyczy nie tylko hiper- i supermarketów, ale także innych sklepów. Ponadto:

- światło powinno być równomierne, czyli musi panować równowaga między oświetleniem głównym i pomocniczym. Głównym źródłem są zwykle liniowe świetlówki ledowe, a pomocniczym – oprawy podwieszane. Błędem jest kładzenie nacisku na doświetlenie towarów na półkach i jednoczesne zaniedbanie oświetlenia całej hali

- projekt musi uwzględniać cykliczne zmiany położenia towarów, po których wszystkie artykuły w dalszym ciągu muszą być odpowiednio wyeksponowane

- barwy towarów powinny być należycie oddawane, w przeciwnym wypadku będą nienaturalne i wyraźnie inne niż w świetle słonecznym, co zniechęci klientów. Wykazano, że źródła światła o niskim (poniżej 80) współczynniku oddawania kolorów Ra przyczynia się do spadku samopoczucia klientów i personelu. Zalecane jest stosowanie źródeł światła o Ra>80, a w sklepach odzieżowych nawet o Ra>90

- żarówki halogenowe, emitujące dużo ciepła, muszą być usytuowane w odległości zalecanej przez producenta

- koniecznie trzeba zapobiec olśnieniom poprzez zastosowanie opraw o adekwatnym kącie osłony

- należy odpowiednio dobrać temperaturę barwową, przy czym równie ważne jest zachowanie takiej samej temperatury w głównych źródłach światła (o czym trzeba pamiętać podczas wymiany), najlepiej około 4000K (najbardziej naturalna dla oka biel), jak i w towarach podświetlanych lampami miejscowymi. W tym drugim przypadku bezwzględnie należy dostosować temperaturę do asortymentu, inaczej produkty mogą wyglądać nieświeżo i mniej atrakcyjnie. Obowiązuje ogólna zasada: towary „zimne” oświetla się światłem zimnym, „ciepłe” - ciepłym. Szczegółowo wygląda to tak:

  • nabiał – stosuje się światło białe
  • świeże wędliny, mięso – światło o odcieniu różowym
  • owoce morza i ryby – światło o odcieniu niebieskim
  • sery twarde – światło żółte
  • owoce, warzywa, pieczywo, a także meble, kosmetyki i odzież – neutralne, lecz ciepłe światło
  • mrożonki – światło chłodne
Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena