Franczyza, to w skrócie mówiąc wykupienie licencji na wykorzystywanie znaku handlowego. Znaku, który jest już rozpoznawalny i dzięki temu osoba rozpoczynająca działalność franczyzową ma ułatwione zadanie w zdobywaniu rynku. Nie musi w praktyce budować swojej pozycji marketingowej od zera.
Jednakże jeżeli chcemy otworzyć lokal gastronomiczny na podstawie umowy franczyzowej, to powinniśmy przede wszystkim być świadomi ogromnych kosztów, jakie będziemy musieli ponieść. Nakłady jakie należy przed rozpoczęciem działalności, są naprawdę wysokie i nie ma znaczenia o jakiej sieci mówimy.
Przede wszystkim musimy posiadać na własność lub dzierżawić lokal, który posiada około 100 m. Adaptacja lokalu pociągnie za sobą największe koszta. Zakup odpowiednich mebli, aby nasz lokal został dopasowany do wymogów sieci to nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Dużym kosztem, na jaki jesteśmy narażeni jest zakup urządzeń gastronomicznych. Urządzenia gastronomiczne często są narzucone przez franczyzobiorcę, w wyniku czego nie mamy możliwości wyboru. Kupujemy te urządzenia gastronomiczne, które zostaną nam wskazane, a czasami bywa i tak iż musimy zakupić je w konkretnej, wskazanej hurtowni. Jak doskonale wiadomo, urządzenia używane w gastronomii nie należą do najtańszych, dlatego też musimy to również brać pod uwagę.
Kolejnym aspektem, do którego jesteśmy zobligowani po podpisaniu umowy franczyzowej, jest branie udziału we wszelkich promocyjnych akcjach sieci. Jeżeli sieć decyduje, iż np. w określone dni jakieś danie z menu jest w cenie promocyjnej, to musimy zaakceptować ten fakt, i sprzedawać dane danie po danej cenie.
Widać więc, iż rozpoczęcie działalności gastronomicznej pod znaną marką nie jest takie proste jak się może wydawać, jednakże z drugiej strony, kiedy wybierzemy znaną markę możemy mieć pewność, iż w dość krótkim czasie będziemy identyfikowani przez klientów.