Podczas zakładania działalności gospodarczej musimy zdecydować się, w jaki sposób rozliczać będziemy się z fiskusem. Tyczy się to zarówno podatków od sprzedaży towarów i usług, a także rozliczenia podatku dochodowego. W praktyce najwięcej osób decyduje się na rozliczenia ryczałtem lub poprzez zasady ogólne.
Jeżeli chodzi o zasady ogólne, to do prowadzenia ewidencji księgowej, niezbędna jest odpowiednia księga przychodów i rozchodów. Księga przychodów i rozchodów to dokument, jakie wymagany jest w przypadku rozliczania się na zasadach ogólnych. Kwestią zasadniczą będzie jednak to, czy jesteśmy „vatowcami” czy nie? Jeżeli odprowadzamy podatek VAT od sprzedaży, to w księdze przychodów i rozchodów wprowadzamy tylko wartości netto. Z każdej faktury w rozliczenie wchodzi wartość netto, gdyż podatek rozliczymy za pomocą formularza VAT7.
Na koniec miesiąca podsumowujemy nasze przychody i koszty. Czy strata czy dochód, to powinniśmy dodatkowo odliczyć sobie składki odprowadzone do ZUS-u, a także maksymalną kwotę wolną od podatku. Z tego wszystkiego, co uzyskujemy, możemy sobie odliczyć podatek dochodowy. Jeżeli w którymś miesiącu jest on do zapłacenia, to po prostu płacimy tzw. zaliczki na podatek.
Inaczej wygląda sprawa podczas rozliczania się za pomocą ryczałtu. W takim wypadku, w zależności od rodzaju działalności, wybieramy odpowiednie oprocentowania. Należy jednak bacznie zbadać ustawę, gdyż stawki są różnorodne i łatwo można się pomylić. W przypadku rozliczenia nie ma żadnych ulg, nie możemy sobie wprowadzić nic w koszty. Po prostu od zarobionych pieniędzy, od kwot na jakie wystawiamy rachunki, odliczamy odpowiednią wartość podatku i to podlega wpłacie do urzędu.
Jakie opodatkowanie wybrać? Jeżeli działamy w usługach, jeżeli nie ponosimy żadnych kosztów czy inwestycji, jeżeli nie mamy żadnych wydatków, to najlepiej wybrać ryczałt. Mając koszty powinniśmy wybrać rozliczanie na zasadach ogólnych, za pomocą księgi przychodów i rozchodów.