Każda firma w mniejszym lub większym stopniu jest uzależniona od klienta. Oczywiste jest to, że gdyby nie miała klientów, nie mogłaby funkcjonować. To nic dziwnego. Właśnie dlatego tak ważne jest to, aby nasza współpraca z klientem zawsze była satysfakcjonująca dla obu stron.

Data dodania: 2011-04-12

Wyświetleń: 1621

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Istotne jest zachowanie dobrych relacji pomiędzy kontrahentami. Aby tak było, trzeba się odrobinę postarać.

Każdy klient chce się czuć dopieszczony i chce wiedzieć, że jest dla firmy ważny. I nieważne, czy firma sprzedaje towary, czy usługi. Warto więc zastanowić się nad specjalną polityką firmy nastawionej na klienta właśnie.

Jest wiele sposobów na to, aby klient był zadowolony. Towar lub usługa najwyższej klasy, miła obsługa, kartki na święta, dodawanie gratisów – każdy przecież lubi dostawać coś dodatkowo, coś, o co nie prosił, a co na pewno się mu przyda. Nie można tego lekceważyć. Niestety, obecnie na rynku jest wiele przedsiębiorstw, które zupełnie się tym nie przejmują, a ich obsługa jest straszna. Wystarczy jedynie udać się na pocztę lub do jakiegokolwiek urzędu, aby zobaczyć przykłady. Pracownicy bardzo często sprawiają wrażenie, jakby to klienci byli tam dla nich, a nie oni dla klientów. Miny mają wściekłe, wyglądają tak, jakby nic się im ostatnimi czasy nie udało. Takie podejście nie zachęca, a wręcz odstrasza. Klient nasz pan – mówi banalne przysłowie. Jednakże jak wiele w nim prawdy. Dla klienta zawsze trzeba być uśmiechniętym i zawsze trzeba spełniać jego zachcianki. Nieważne czy jest miły, czy nie. On ma prawo mieć humory.

Odpowiednie zajmowanie się klientem jest już połową sukcesu, jeśli mowa o relacjach z nim. Pozostaje jeszcze kwestia odpowiedniego zarządzania całością klientów. Jeśli jest ich kilku, to problemu nie ma. Pojawia się on jednak wtedy, gdy klientów mamy kilkudziesięciu lub kilkuset. Wtedy, mimo najszczerszych chęci, można w bardzo prosty sposób się pogubić. Dlatego właśnie bardzo ważny jest porządek we wszelkich umowach. Bardzo przydatne są do tego różnego rodzaju programy do zarządzania klientem, tak zwane systemy CRM (Consumer relationship management). Tego typu aplikacji jest dużo i wybór zależy od szczegółowych oczekiwań i wymagań firmy. Jednym z programów, które warto polecić, jest Microsoft Dynamics CRM. Każdy program można za darmo przetestować i wybrać odpowiedni. Programy te to kombajny funkcji. Pozwalają na segregowanie klientów według naszych zysków, przypominają o zapłaceniu faktur, a także wysyłają upomnienia w przypadku braku zapłaty, programują czas kontaktu, a także wiele innych. Funkcje można w dowolny sposób dostosować do swoich potrzeb.

Warto zwrócić na to uwagę, ponieważ to właśnie od klienta zależy to, czy nasza firma będzie odpowiednio prosperować.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena