Dlatego przedsiębiorcy w przypadku kłopotów finansowych związanych ze spadkiem przychodów, utratą płynności finansowej czy pod hasłem popularnego ostatnio hasła kryzysu ekonomicznego dla ratowania sytuacji najczęściej stosują obniżki kosztów związanych z wynagrodzeniem. W takiej sytuacji część pracowników zaczyna planować przejście na własny rozrachunek zakładając własną działalność gospodarczą. Większość nowych przedsiębiorców to ludzie młodzi, ambitni, jednak bez doświadczenia zawodowego i perspektywy na pewną dobrze płatną pracę. Coraz częściej borykając się z trudną sytuacją na rynku pracy lub nie mogąc spełnić swych ambicji decydują się na założenie własnej firmy.
Zanim rozpoczniemy załatwianie formalności z założeniem własnej firmy powinniśmy ją dobrze zaplanować. Powinno się przede wszystkim mieć pomysł na biznes by w kolejnym kroku rozpoznać mocne i słabe strony planowanej działalności oraz jego szanse powodzenia i zagrożenia.
Warto przed założeniem firmy rozpoznać rynek czy istnieje dla nas konkurencja. Jeżeli tak to warto ją rozpoznać pod względem konkurencyjności asortymentu, stosowanych cen, kanałów dystrubucji a także pod kątem geograficznym.
Doskonale jest gdy ma się pomysł na biznes który stworzy nam rynkową niszę pozbawioną konkurencji. Bez względu na to, czy mamy pomysł na stworzenie nowego rynku czy pomysł na walkę z konkurencją powinno się przeprowadzić analizę opłacalności planowanej działalności.
Powinniśmy określić planowany przychód. Tutaj odgrywa rola do jakiego rodzaju odbiorców chcemy dotrzeć ze swoim produktem. Odbiorców można dzielić różnorako np. ze względu na: wiek, wykształcenie, status zawodowy, geograficzny obszar działania.
Gdy się określi planowaną wielkość przychodów należy to skonfrontować z osiąganymi kosztami. Tutaj koszty dzielą się na zmienne i stałe. Kosztami zmiennymi będą koszty uzależnione od wielkości uzyskiwanych przychodów np. koszt zakupu sprzedawanych produktów. Koszty stałe to te koszty, które będziemy ponosić bez względu na uzyskiwane przychody. Klasycznymi przykładami kosztów stałych to: koszty dzierżawy lokalu, koszty usług komunalnych, koszty podatków od nieruchomości, koszty ZUS z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, koszty wynagrodzeń administracji, koszty obsługi księgowej itp. Jeżeli suma planowanych kosztów jest niższa od sumy planowanych przychodów można przystąpić do drugiej fazy czyli do fazy formalnego założenia firmy.