Ponieważ decyduje o umiejętności realizacji wyznaczonych sobie celów jeszcze bardziej niż iloraz inteligencji IQ - inteligencja emocjonalna jest szczególnie ważnym czynnikiem decydującym o sukcesie. Niezależnie czy mamy na uwadze sukces w rozwoju duchowym, w życiu rodzinnym czy karierze zawodowej. Inteligencję emocjonalną wspierają 4 obszary kompetencji: samoświadomość, praca nad sobą, świadomość społeczna i umiejętności społeczne. Ich opis znajdziesz poniżej:
SAMOŚWIADOMOŚĆ:
* emocjonalna samoświadomość - zdolność rozpoznawania i rozumienia własnych emocji oraz dostrzegania ich wpływu na efektywność pracy, relacje międzyludzkie itp.
* trafna samoocena - trzeźwa ocena własnych atutów i braków;
* pewność siebie - silne poczucie własnej wartości.
PRACA NAD SOBĄ:
* samokontrola - zdolność do panowania nad negatywnymi emocjami i impulsami;
* bycie człowiekiem godnym zaufania - konsekwentne zachowywanie uczciwej i integralnej postawy;
* sumienność - zdolność do kontrolowania swojego postępowania i wywiązywania się ze swoich obowiązków;
* zdolności adaptacyjne - umiejętność dostosowywania się do nowych sytuacji i pokonywania przeszkód;
* nastawienie na osiągnięcia - dążenie do spełnienia wewnętrznych kryteriów dobrej roboty;
* inicjatywa - gotowość do wykorzystywania nadarzających się okazji.
ŚWIADOMOŚĆ SPOŁECZNA:
* empatia - zdolność do wyczuwania emocji innych ludzi, rozumienia ich punktu widzenia oraz przejawiania żywego zainteresowania ich problemami;
* świadomość organizacyjna - umiejętność dostrzegania dynamiki życia organizacji, budowania sieci decyzyjnych oraz orientowania się w polityce wewnętrznej;
* służebne nastawienie - zdolność dostrzegania i zaspokajania potrzeb klientów.
UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE:
* wizjonerskie przywództwo - zdolność obejmowania przywództwa i inspirowania innych przekonującą wizją;
* wywieranie wpływu - zdolność posługiwania się szeregiem technik perswazyjnych;
* rozwijanie zdolności u innych - skłonność do powiększania potencjału innych ludzi poprzez przekazywanie informacji zwrotnych i przewodnictwo;
* porozumiewanie się - umiejętność słuchania i przekazywania klarownych sugestywnych i dostrojonych do możliwości odbiorców komunikatów;
* bycie katalizatorem zmian - umiejętność generowania nowych pomysłów i wskazywania ludziom nowych kierunków działania;
* zażegnywanie konfliktów - zdolność do łagodzenia sporów i doprowadzania do rozstrzygnięć;
* Tworzenie więzi międzyludzkich - umiejętność budowania i utrzymywania więzi z wieloma ludźmi;
* umiejętność pracy zespołowej i współpracy - promowanie współdziałania i budowanie zespołów.
A teraz zachęcam Cię do autorefleksji na temat Twoich kompetencji dotyczących inteligencji emocjonalnej. Wybierz spośród nich 2-3, których rozwojem jesteś szczególnie zainteresowany w ciągu najbliższych 3 miesięcy, pomyśl, w jaki sposób możesz je rozwinąć, jakie cele w związku z tym możesz sobie postawić, co lub kto Cię przybliży do ich osiągnięcia a na koniec zaplanuj odpowiednie działania i działaj! Powodzenia!