Po pierwsze: zanim zaczniemy zarządzać organizacją, firmą, zespołem ludzi, musimy nauczyć się kierować sobą, nabyć umiejętności, dzięki którym łatwiej jest podejmować spokojne i rozważne działania w zgodzie z samym sobą. Dlatego też każdemu menedżerowi niezbędna jest wiedza na temat: jak zarządzać czasem, jak radzić sobie ze stresem, jak kreować wizerunek.
Po drugie: zmiana nie jest jednorazowym aktem, który można kontrolować i nadzorować, zmiana stanowi proces, który wymaga wdrażania i zarządzania. Zarówno w małym, jak i wielkim biznesie, w zarządzaniu całością bądź funkcją, menedżer musi być przygotowany do Praktyki Zarządzania (Peter F. Drucker). Dlatego też niezbędna jest:
świadomość, że zmiany zawsze były, są i będą,
wiedza o zmianach, o skuteczności różnych strategii ich wprowadzania, o planowaniu zmian, o prawidłowościach ich przebiegu, o etapach procesu zmiany, o typowych reakcjach ludzi w sytuacji zmiany,
umiejętność reagowania na zmiany, radzenia sobie w sytuacji zmiany, udzielania wsparcia ludziom, planowania zmian.
Dobrą tendencją zmian w naszych czasach jest rosnąca świadomość kreowania nowego typu profesjonalisty: człowieka wierzącego w swoje możliwości, kierującego się wartościami, które stosuje w codziennych relacjach, człowieka z pasjami i zaangażowaniem, kształtującego świadomie swój niepowtarzalny styl działania. Może dzięki temu doprowadzimy do zmiany epoki wyścigu szczurów w epokę z drogowskazami, którymi kierował się w biznesie Peter F. Drucker: efektywność i … prawość.
Elżbieta P. Marta