Zanim zapiszemy się na kurs prawo jazdy, warto dowiedzieć się jak najwięcej na temat struktury szkolenia przyszłych kierowców. Przede wszystkim dowiedzmy się, jaki właściwie kurs chcemy zaliczyć. W większości przypadków chodzić będzie o tzw. Prawo Jazdy kategorii „B", uprawniające do kierowania pojazdem samochodowym (o masie do 3.5 tony) za wyjątkiem autobusy (busu.) W polskim prawie szkolenie kierowców na tą kategorię składa się z kilku obowiązkowych części (szkolenie teoretycznie, szkolenie praktycznie oraz badania lekarskie uprawniające do prowadzenia auta.)
W naszym kraju o prawo jazdy kategorii „B" mogą ubiegać się jedynie osoby pełnoletnie (w odróżnieniu od, przykładowo, Stanów Zjednoczonych.) Jest od tej reguły jeden tylko wyjątek: kursant może rozpocząć kurs (tak teoretyczny, jak i praktyczny) na trzy miesiące przed ukończeniem lat osiemnastu.
Część teoretyczna
Szkolenie teoretyczne obejmujące nie mniej niż trzydzieści godzin nauczania (wykładów) na temat przepisów ruchu drogowego, znaków drogowych, zagrożeń związanych z kierowaniem pojazdem mechanicznym, udzielaniem pierwszej pomocy oraz tzw. kultury kierowcy. Zajęcia odbywają się zazwyczaj w kilku sesjach wieczornych, organizowane są także kursy wakacyjne, w przypadku których wykłady mogą mieć większą częstotliwość i być prowadzone np. Od poniedziałku do piątku. Nie można zrezygnować z zajęć teoretycznych (nie przystąpić go egzaminu z teorii), chyba że zdajemy kurs za którymś razem z kolei i wcześniej część teoretyczna mam7y już zaliczoną. Zdany egzamin teoretyczny jest ważny tylko przez kilka lat. Kurs ten kończy się egzaminem (zwykle pisemnym, w formie testu), którego zaliczenie jest zazwyczaj warunkiem rozpoczęcia szkolenia praktycznego, choć zdarzają się i takie formy kursów, gdzie oba szkolenia (teoria i praktyka- jazdy) odbywają się jednocześnie.
Szkolenie praktyczne
Dla ubiegających się o Prawo Jazdy kategorii „B" ilość godzin jazdy praktycznej wynosi ok. 30 godzin zegarowych. Zajęcia praktycznie powinny być prowadzone najpierw na placu treningowym, a następnie, po kilku takich lekcjach, w terenie. Nie jest zalecane, by nowy, całkowicie nieobyty z samochodem kursant od razu wyjeżdżał na miasto, mimo że instruktor teoretycznie przynajmniej może opanować i poprawić błąd kursanta w każdej sytuacji. Wg. Prawa miejsce ćwiczeń (teren) powinno być wolne od tzw. „korków" i innych utrudnień, w praktyce, w dużych metropoliach, bywa ot jednak niemożliwe do zapewnienia. Jazdy prowadzone są także wieczorem i w nocy. W przypadku większości szkół oferujących szkolenia, termin i godzina jazd lekcyjnych ustalane są indywidualnie z klientem (kursantem.) Instruktor podczas kursu praktycznego powinien nie tylko przekazywać suchą wiedzę, ale i starać się eliminować u ucznia szkodliwe i błędne nawyki.
Kursy poprawkowe
Niektóre szkoły jazdy oferują nie tylko dodatkowe kursy praktycznie, umożliwiające dalsze szkolenie celem poprawy stylu jazdy, ale i poprawkowe kursy i egzaminy z teorii. Materiały do nauki przepisów ruchu drogowego są obecnie łatwe do zdobycia, czy to w formie książkowej, czy w krążących po sieci poradnikach internetowych.