Wzrost popularności jednośladów wśród Polaków wynika przede wszystkim z chęci zadbania o własne zdrowie, a także z rosnącej liczby ścieżek rowerowych.
Wraz z nadejściem wiosny i cieplejszych dni popyt na jednoślady w sklepach gwałtownie rośnie. W sprzedaży znajdują się rowery górskie, trekkingowe, miejskie oraz szosowe. Dla większości osób, które poruszać się będą głównie po asfaltowych drogach lub utwardzonych i wyrównanych ścieżkach, najlepszym wyborem będą rowery miejskie.
Walory rowerów miejskich
Choć na ogół nie posiadają tylu przełożeń co ich górskie czy szosowe odmiany, zapewniają dużo większy komfort jazdy w warunkach miejskich. Ich cechą charakterystyczną jest ukształtowanie ramy w taki sposób, by sylwetka osoby jadącej była wyprostowana, a ręce wygodnie spoczywały na kierownicy. Duże, 28-calowe koła i stosunkowo cienkie opony zapewniają bezpieczeństwo i stabilność podczas jazdy, a jednocześnie dają poczucie komfortu. Rowery miejskie ze względu na swe przeznaczenie cechuje przede wszystkim prostota budowy i użyteczność. Dlatego też najczęstszym wyposażeniem tego typu jednośladów są błotniki, osłony na łańcuch, chroniące m.in. przed wkręcaniem się nogawki, bagażnik tylny lub kosz zamontowany na kierownicy, umożliwiający przewóz podręcznych bagaży. Wiele osób, wybierając rower, zwraca szczególną uwagę na liczbę przerzutek oraz amortyzatory. Takie wyposażenie jest pożądane w przypadku uprawiania wyczynowego kolarstwa lub kolarstwa górskiego. W przypadku tradycyjnych rowerów miejskich przerzutki i amortyzatory zazwyczaj nie występują, choć coraz częściej zdarza się, że niektóre nowsze modele posiadają nowoczesny system przełożeń wbudowany w piaście. Zamiast na liczbę przerzutek warto raczej zwrócić uwagę na właściwości jezdne danego modelu. Najlepiej więc przed zakupem wykonać jazdę próbną i osobiście sprawdzić, którym rowerem jeździ się najwygodniej i najbardziej komfortowo.