Można to rozumieć jako doprowadzenie do kompatybilności i współdziałania systemów informatycznych, które zostały stworzone osobno.
Wyjaśnia to prosty przykład – jeżeli firma ma bazę danych, zawierającą adresy mailowe obecnych klientów, oraz witrynę www, stworzoną osobno – można zintegrować te systemy tak, aby np. Mailing był wysyłany do obecnych klientów bezpośrednio za pomocą witryny internetowej. Tak samo w przypadku gdy głośniki firmy X, działają na oprogramowaniu firmy Y. Obydwa te przykłady są zilustrowaniem integracji systemów informatycznych.
Integracja systemowa jest szczególnie potrzebna w firmach, które rozwijając się tworzą nowe bazy danych, strony www czy powiększają zasób urządzeń sieciowych, komputerów itp. Zazwyczaj integracją systemów informatycznych zajmują się profesjonalni operatorzy telekomunikacyjni, posiadający doświadczenie w tego typu usługach. Integracja systemów informatycznych jest jedną z kosztowniejszych usług z racji jej skomplikowania i trudności. Dokładna wycena tej usługi jest wykonywana indywidualnie dla każdego klienta, w zależności od stopnia trudności zlecenia. A jak znaleźć operatora, który podejmie się integracji systemów informatycznych w danej firmie?
Jak zawsze w przypadku świadczenia usług teleinformatycznych bądź telekomunikacyjnych warto sprawdzić opinie o danym operatorze. Niestety, zdarza się, że niepochlebne opinie są autorstwa konkurencji, lecz warto jednak zaufać operatorowi o którym krążą tylko i wyłącznie pozytywne opinie – wszak to od operatora zależy poprawne wykonanie tej usługi. W pierwszej kolejności można sprawdzić operatora który dostarcza danej firmie inne usługi telekomunikacyjne – najłatwiej "mieć wszystko w jednym miejscu" – w tym przypadku wszystkie usługi z zakresu telekomunikacji powierzyć jednemu, sprawdzonemu operatorowi.
Kolejną ważną rzeczą przy wyborze operatora jest lokalizacja serwisu – w przypadku, gdy będziemy mieli zamiar korzystać z usługi dzierżawy sprzętu (telefonów, komputerów, modemów itp.), ważne jest aby serwis był w pobliżu lokalizacji danej firmy (skróci to czas oczekiwania na naprawę urządzeń w razie awarii). Duża część operatorów, oferuje również w takiej sytuacji zamienne urządzenia, aby nie było przestoju w działaniu firmy. Jest to szczególnie ważne dla firm o rozproszonej strukturze, w których nie może być przerwy w komunikacji między pracownikami.
Warto również wybrać operatora telekomunikacyjnego, który ma w swojej ofercie szereg usług dodatkowych, takich jak na przykład audyty – jak to było wcześniej wspomniane, w przypadku usług telekomunikacyjnych najwygodniejszym i zarazem najtańszym rozwiązaniem jest korzystanie z oferty jednego operatora. Przed podjęciem decyzji warto porównać ofertę cenową kilku operatorów i wybrać tę najbardziej odpowiednią.