Domena jest w Internecie jak imię i nazwisko. Innym ludziom w Internecie przedstawiasz się podając im adres swojej strony. Dlatego dobrze jest wybrać taką domenę, która będzie charakterystyczna, łatwa do zapamiętania i krótka. Może to być Twoje imię i nazwisko (np. JanKowalski.pl). Może to być zlepek słów (np. zielonezaby.pl). Dwa słowa to zazwyczaj norma jeżeli chodzi o domeny. Domena musi być też łatwa do wymawiania. Wszelkie x0d7fg9.pl odpadają.
Pamiętaj o tym że końcówki adresu oprócz efektu ozdobnego mają też swoje znaczenie. Są to tzw. domeny najwyższego poziomu. Np. końcówka com oznacza że strona jest komercyjna, org że jest to strona non-profit. Więcej o domenach najwyższego poziomu możesz znaleźć na Wikipedii.
Domenę możesz zarejestrować w kilkunastu firmach w Polsce i za granicą. Firma rejestrująca domenę nazywa się rejestratorem domen. Poniżej znajduje się lista pytań na które chcesz znać odpowiedź zanim zamówisz domenę u rejestratora:
* Ile kosztuje domena po okresie promocyjnym (nie daj się skusić na promocje np. 1zł/rok)
* Na ile czasu jest umowa? (i co stanie się po okresie umowy, czy zostanie automatycznie przedłużona)
* Jakie są zasady wydawania authid? (kod potrzebny do przeniesienia domeny do innego rejestratora)
* Czy przedstawione na stronie ceny są brutto (czy mają wliczony VAT)
Nie polecam zamawiania hostingu i domeny u jednego dostawcy. Z domeną zazwyczaj nie ma takich problemów jak z hostingiem. Kiedy Twój dostawca przestanie funkcjonować, nie chciałbyś stracić swojej domeny. Bo jeżeli rozreklamujesz już swojego bloga w Internecie, nie chciałbyś tej pracy stracić. Utrata domeny wiązałaby się z potrzebą założenia nowej domeny i reklamowania jej od nowa w Internecie. A jeżeli nawali hosting, możesz przenieść swoje dane (czyli pliki i bazę danych) na do innego hostingu i przekierować domenę na nowy hosting.
Aby tego problemu uniknąć polecam zarejestrowanie domenę u dużego, sprawdzonego rejestratora domen. Wtedy hosting możesz przekazać dowolnemu dostawcy hostingu. A jeżeli dostawca hostingu nawali, możesz łatwo zmienić go, przekierowując swoją domenę na nowego dostawcę hostingu. Czyż nie jest to wygodne rozwiązanie?
Domena nie kosztuje wiele. W zależności od końcówki można założyć domenę za kilka złotych (pl, com.pl, domeny regionalne np.warszawa.pl). Domeny zagraniczne czyli np. eu, com są droższe i kosztują około 100 złotych. Podane ceny występują w promocjach, więc jak widać założenie domeny nie wymaga dużo pieniędzy. Pamiętaj tylko że po roku (bo płatności za hostingi i domeny są roczne) za przedłużenie będziesz musiał zapłacić już realne pieniądze. Są to kwoty od 25 do 150 złotych w zależności od końcówki.
Przestrzegam przed kupowaniem domeny zanim dowiesz się jakie są odpowiedzi na pytania postawione powyżej. Często te informacje są ukryte głęboko na stronie. Jeżeli tak jest, porzuć takiego rejestratora i poszukaj innego, bardziej wiarygodnego. W końcu chcesz żeby Twoją domeną zarządzał ktoś uczciwy, a nie ukrywający najważniejsze informacje przed Twoimi oczami.
Jeżeli zależy Ci jednak na jakimś konkretnym dostawcy daj sobie czas i zadzwoń na infolinię, wejdź na czat z konsultantem, albo wyślij mejla z pytaniami. Po tych pierwszy kontaktach z rejestratorem możesz ocenić jak będzie wyglądać współpraca z nim w przyszłości.
Kiedy coś będzie szło nie tak, na pewno będziesz chciał móc łątwo skontaktować się z dostawcą aby znaleźć rozwiązanie problemu.
Dlaczego odradzam korzystania z serwisów blogów
W Internecie są dostępne gotowe strony, na których możesz założyć bloga. Są to serwisy blogów. Do takich stron należą wordpress.com, blogger.com, blog.pl, blox.pl i wiele wiele innych. Sprawdź w Google wpisując “załóż bloga”. Jednak odradzam ich używanie. Dlaczego? Jest kilka powodów.
Takie serwisy zawierają setki tysięcy blogów. Co za tym idzie cierpią z powodu za dużego obciążenia, blogi ładują się wolno. O ile można jeszcze poczekać pół minuty cierpliwie aż załaduje się okno dodawania wpisu, to Twoi goście nie będą czekać tyle czasu aż Twój blog się pojawi na ekranach ich monitorów
Serwisy blogów są dosyć wolno rozwijane - nie dostaniesz tam wszystkich możliwości jakie możesz mieć na swoim własnym blogu. A jeżeli będziesz mógł je mieć to za opłatą. Na własnym blogu możesz zmieniać wszystko, możesz zlecić programistom albo grafikom zmianę zachowania i wyglądu bloga, możesz w końcu sam dodawać wtyczki (ang. plugins), zmieniać skórki (ang. themes) albo dodawać widżety (ang. widgets). Oprócz wytrwałości nie potrzeba do tego dużej wiedzy. Większość informacji na ten temat w Internecie jest na zasadzie kursów krok-po-kroku.
Reasumując: serwisy blogów mają różne ograniczenia, przez co nie możesz do końca zmieniać ich wyglądu, zachowania, nie możesz dodawać wszystkich gadżetów czy bookmarkletów. Poza tym nie masz tam wsparcia technicznego. W związku z czym nie różnią się od prowadzenia własnego bloga na własnym hostingu.
Moderatorzy albo sam serwis mogą wykasować Twój blog albo wpisy. Na przykład jeżeli wystąpi awaria, Twoje wpisy są kontrowersyjne, albo narazisz się komuś z góry. Nikt Cię wtedy nie przeprosi. Nie zawsze jest też możliwość robienia kopii czy eksportów danych, przez co w przypadku awarii stracisz wszystko. Takie miejsce nie da Ci tego komfortu, że idziesz spać spokojny o swoje setki wpisów.
No i jeszcze kwestia domeny - jeżeli będziesz chciał zmienić miejsce dla swojego bloga, cała reklama dotychczasowego zostanie stracona. Będziesz musiał od nowa swojego bloga reklamować i rozpowszechniać wśród ludzi. A przyzwyczajenia ludzi ciężko zmieniać i możesz w trakcie tej operacji stracić wielu czytelników.
Jeżeli będziesz chciał zarabiać na blogu, albo przynajmniej zwrócić sobie koszty założenia, będziesz miał problemy, bo nie każdy serwis hostujący blogi pozwala na zarabianie na blogu. Zresztą nawet jeżeli jest taka opcja - po co się dzielić. Jeżeli wkładasz pracę w bloga to chciałbyś sam decydować co z nim robić.
Problemem jest też kolaboracja. Jest naprawdę mało serwisów blogowych, które oferują blogi z wieloma autorami. Powiedzmy że Twój kolega będzie chciał też pisać na Twoim blogu. Wtedy pojawi się problem, bo Twój serwis blogowy raczej nie będzie udostępniał takiej możliwości.
Także podsumowując - serwisy hostujące blogi nie są dobrym miejscem i nie polecam ich nikomu. No chyba że…. nie, nie ma takiej grupy osób, której bym mógł polecić takie miejsce. Albo robić coś profesjonalnie albo się za to nie zabierać.
Zauważ, że problemy, które wymieniłem powyżej pojawią się dopiero po pół roku, po roku albo więcej prowadzenia bloga. Teraz, kiedy zaczynasz pisać bloga, nie możesz przewidzieć czy nie stanie się on kiedyś ekstremalnie popularny. Nie możesz wiedzieć czy powyższe problemy Cię spotkają. Ale lepiej zawczasu zabezpieczyć się. Różnica jest taka jak między własnym domem, a wynajmowanym mieszkaniem. Jak wynajmujesz mieszkanie, ktoś może Cię z niego wywalić. Tylko w Internecie nie ma czegoś takiego jak miesięczny okres wypowiedzenia ;).
Inspiracja
Obojętnie jak masz bogate życie wewnętrzne, nie wystarczy go żeby pisać bloga. To nie jest tak, że codziennie usiądziesz przed komputerem i napiszesz sam z siebie posta, który wszystkich zainteresuje. Zabraknie Ci inspiracji po 5 poście. Dlatego musisz wystarczająco wcześnie uświadomić sobie, że do prowadzenia bloga potrzebujesz inspiracji. Mogą to być rozmowy ze znajomymi, strony internetowe i inne blogi. To jak dobierzesz swoje źródła inspiracji na pewno wpłynie na kształt Twojego bloga!
Dobrze jest korzystać z narzędzi do gromadzenia i filtrowania wiadomości. W tym celu powstały kanały RSS. Już większość stron i blogów ma kanały RSS. Kanały RSS są oznaczone takim znaczkiem: . Ten blog też ma kanał RSS. Możesz zapisać się do niego klikając ikonę w prawej części paska adresu w przeglądarce.
Żeby korzystać z kanału RSS musisz mieć czytnik RSS np. konto na Google Reader. Korzystanie z RSS jest bardzo proste. Jeżeli trafisz na ciekawy blog klikasz na taką ikonę (albo coś jak “RSS Feed”, “RSS” albo “subskrypcja”) i dodajesz kanał RSS do swojego czytnika. Ja mam w swoim czytniku przeszło 60 RSSów. Dzięki temu jeżeli gdzieś w Internecie pojawi się coś co mnie interesuje, od razu będę o tym wiedział.
Także ważne jest żebyś dobierał bardzo krytycznie swoje źródła inspiracji. Nadmiar stron może spowodować że będziesz miał za dużo śmieci do przeglądania. Dlatego dobrze jest dobierać źródła bardzo granularnie. Źródła mają to do siebie że z czasem wygasają, dlatego warto obserwować, kto dostarcza Ci najwięcej inspiracji, czyli potocznie mówiąc stuffu.
Niektóre strony spoza informatyki i technologii nie mają kanałów RSS - to dla nich duża strata. Ale czasem warto je odwiedzać. Dotyczy to stron związanych z kulturą, nauką, edukacją, rządem, polityką, instytucjami naukowymi, europejskimi i państwowymi. Możesz napisać do nich mejla żeby udostępnili kanał RSS. Dla ich własnego dobra :)
Dla ścisłości: jest kilka standardów RSS, gdzie RSS 2.0 i Atom są najważniejsze. Ale nie musisz w to wnikać! Twój czytnik RSS sobie z nimi wszystkimi poradzi.
Czasem bywa tak, że strona jednak nie zdecyduje się na RSS-a. Uważasz ją za dobre źródło? nie pozostaje nic innego jak dodać ją do ulubionych i samodzielnie odwiedzać stronę. Jest to strasznie uciążliwe. Znam bardzo mało osób które by uprawiały taką informacyjną alpinistykę, ale one starają się przekonać mnie że to jest warte zachodu. Może to jest poziom blogowania do którego jeszcze nie dotarłem ;)
Zasady blogowania
Blogowanie polega na pisaniu tego co myślisz. Czytając coś myślisz sobie “co mnie to obchodzi” albo “przeczytałem, ale nie mam nic do powiedzenia”? Blogowanie nie jest dla Ciebie.
Jeżeli masz własne przemyślenia i chcesz się nimi dzielić to blogowanie jest dla Ciebie. Nie zapomnij też że warto to wszystko powiązać z tym co się dzieje, albo co interesuje ludzi. No chyba że chcesz być jedynym czytelnikiem swojego bloga i nie zrobisz się z tego powodu zgorzkniały ;)
Blogowanie polega na byciu na bieżąco. Wyobraź sobie, że możesz krzyknąć jedną rzecz do tłumu, żeby go zainteresować. Oczywiście możesz krzyknąć przekleństwo. Parę razy to zadziała. Ludzie odwrócą głowę w twoim kierunku i pójdą dalej. Tak właśnie robił i pewnie robi dalej krzykacz, który mieszkał w pobliżu mojego poprzedniego miejsca zamieszkania. Ale nie tędy droga. Za którymś razem ludzie uznają Cię za wariata albo przesadnego prowokatora i zaczną ignorować. Będą mieli w tym dużo racji.
Twoje atuty to: świeżość informacji - pisz zawsze o tym co się dzieje tu i teraz, własne pogląd - pisz co myślisz o tym co się dzieje, analiza - wnioskuj co wynika z tego co się dzieje, synteza - łącz ze sobą fakty. I pamiętaj że to co widzisz Ty, nie zawsze jest widoczne dla innych. Podziel się tym.
Blogowanie polega na linkowaniu. Jeżeli myślisz że usiądziesz przed komputerem, napiszesz posta na 5 akapitów i nie umieścisz żadnego linka - blogowanie nie jest dla Ciebie. Po prostu takie wpisy są nudne. Staraj się podawać linki do miejsc, które rozwijają temat o którym piszesz. Napisz skąd zaczerpnąłeś inspirację. Ludzie to docenią. Jeżeli tego nie zrobisz Ty, ktoś inny to zrobi.
Pamiętaj o tej zasadzie: jedno video jest warte więcej niż 10 obrazów, jeden obraz jest wart więcej wart niż 10 słów, a jeden link jest więcej wart niż 10 obrazów. Dlatego dodawaj do wpisów ilustracje (związane z tematem),oraz linki jak już napisałem wcześniej. Wszystko to zwiększa atrakcyjność Twojego bloga i sprawi że czytelnicy uznają za dobry czas spędzony na Twoim blogu.
Za dużo tego
W sumie ten wpis nie ma na celu zachęcenie kogokolwiek do prowadzenia bloga. Te wskazówki pomogą Ci podjąć dobre decyzje. Warto pamiętać że nie da się zrobić wszystkiego “od zaraz”. Założenie bloga to nie jest koniec. Zawsze znajdzie się na blogu coś co można ulepszyć, dodać, poprawić itd. Blogowanie to fajny sposób na dzielenie się swoimi poglądami w nowoczesny sposób. Jeżeli to Ci odpowiada, to spróbuj.
Jeżeli ten wpis zainspirował Cię do założenia bloga, proszę podaj do niego link w komentarzach.
PS. Smutnym faktem jest to że większość blogów pada po 5 wpisie. Takich wraków blogowych jest pełno w Internecie. 6 wpis na blogu to już duży sukces, 20 wpis to wydarzenie roku. 100 blog oznacza że jesteś już prawdziwym bloggerem.
To nie wszystko!
W drugiej części tego poradnika napiszę o tym:
* jak wybrać dobrego dostawcę hostingu dla bloga
* jaki wybrać CMS do blogowania i dlaczego to jest takie ważne
* dlaczego warto promować swój blog jeżeli uważasz swoją pracę za wartościową
* jak przestrzegać praw autorskich i pozwolić innym ich przestrzegać
* co zrobić żeby koszty utrzymania bloga się zwracały
Źródło: http://polishwords.com.pl/blog/2008/jak-zalozyc-bloga-cz-1/
Autor: Tomasz Smykowski