0
głosów
- +

Planowanie strategiczne przedsiębiorstwa – podstawowe zagadnienia

Autor:

Aktualizacja: 27.03.2014


Kategoria: Biznes i Ebiznes / Zarządzanie Firmą


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 2177 razy czytane
  • 2 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
Planowanie strategiczne przedsiębiorstwa – podstawowe zagadnienia

Obecnie strategia przedsiębiorstwa w głównej mierze określa, w jaki sposób firma realizuje swoje zasadnicze cele i zadania. Podstawowym założeniem takiej działalności jest dążenie do utrzymania się na rynku oraz rozwijanie swojej działalności.


Dobrze przygotowana strategia przedsiębiorstwa pozwoli firmie jasno określić plan działania i skupić wszystkie swoje zasoby na konkretnych celach. Dobra strategia ułatwi podejmowanie nawet najbardziej skomplikowanych i trudnych decyzji oraz wyzwoli pozytywną energię drzemiącą w pracownikach organizacji. Istotna w takim przypadku jest praktyczna umiejętność konkretyzowania i formułowania celów strategicznych firmy, którą można zdobyć m.in. podczas specjalistycznych warsztatów strategicznych, co pozwoli osiągnąć firmie odpowiedni rozwój oraz stabilizację rynkową.

Pojęcie planowania strategicznego

Strategia to nic innego, jak celowy zbiór decyzji oraz działań realizowanych w określonym czasie, przyjętych przez kierownictwo organizacji jako spójna koncepcja działań, której wdrożenie ma zapewnić osiągnięcie podstawowych celów długoterminowych. Strategia to także ogólny sposób zachowania organizacji, a także sposób kształtowania relacji między przedsiębiorstwem a jego otoczeniem.

Planowanie polega na decydowaniu  odnośnie podjęcia działań, których efektem ma być wywołanie określonych zjawisk. Planowanie w przedsiębiorstwie to proces mający na celu ustalanie celów oraz wybór środków pomocnych w ich osiągnięciu.

Planowanie strategiczne są to koncepcje wyznaczające podstawowe kierunki działania przedsiębiorstwa oraz jego ogólne cele. Henry Mintzberg, kanadyjski ekonomista autor wielu publikacji z zakresu zarządzania, definiuje strategię za pomocą 5 x P:

  • plan (plan), a więc świadome działanie w określonym kierunku,
  • sterowanie (ploy), czyli działanie mające na celu przechytrzenie konkurentów,
  • model (pattern), jest to wzorzec działania oparty o wcześniejsze doświadczenia,
  • pozycja (position), czyli poszukiwanie korzystniejszej pozycji w otoczeniu,
  • perspektywa (perspective), a więc określenie pozycji firmy w przyszłości;

Etapy planowania strategicznego

R.W. Griffin, autor znanej książki „Podstawy zarządzania organizacjami”, podaje cztery główne kroki w procesie formułowania strategii:

  1. sprecyzowanie celów strategicznych przez kierownictwo najwyższego szczebla, które skupiają się na ogólnych problemach w długim okresie czasu,
  2. analiza otoczenia pod kątem podstawowych szans i zagrożeń, z jakimi może się zmierzyć przedsiębiorstwo,
  3. analiza organizacji pod kątem jej mocnych i słabych stron,
  4. wzajemne dopasowanie przedsiębiorstwa i jego otoczenia;

Przygotowanie odpowiedniej strategii firmy pozwala uzyskać kadrze kierowniczej odpowiedzi na trzy podstawowe pytania:

  1. Na jakiej płaszczyźnie przedsiębiorstwo chce działać?
  2. W jaki sposób firma chce „wygryźć” konkurencję na tym obszarze działania?
  3. Co jest rdzenną kompetencją organizacji?

Obecnie ze względu na coraz większą złożoność technologiczną, coraz węższą specjalizację, dłuższe wyprzedzenie w czasie, zwiększona nakłady inwestycyjne oraz większą niepewność rynkową, planowanie strategiczne staje się niezwykle potrzebne w funkcjonowaniu niemal każdej chcącej utrzymać się na rynku firmy.


Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij