Obecnie strategia przedsiębiorstwa w głównej mierze określa, w jaki sposób firma realizuje swoje zasadnicze cele i zadania. Podstawowym założeniem takiej działalności jest dążenie do utrzymania się na rynku oraz rozwijanie swojej działalności.

Data dodania: 2014-03-27

Wyświetleń: 3175

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Planowanie strategiczne przedsiębiorstwa – podstawowe zagadnienia

Dobrze przygotowana strategia przedsiębiorstwa pozwoli firmie jasno określić plan działania i skupić wszystkie swoje zasoby na konkretnych celach. Dobra strategia ułatwi podejmowanie nawet najbardziej skomplikowanych i trudnych decyzji oraz wyzwoli pozytywną energię drzemiącą w pracownikach organizacji. Istotna w takim przypadku jest praktyczna umiejętność konkretyzowania i formułowania celów strategicznych firmy, którą można zdobyć m.in. podczas specjalistycznych warsztatów strategicznych, co pozwoli osiągnąć firmie odpowiedni rozwój oraz stabilizację rynkową.

Pojęcie planowania strategicznego

Strategia to nic innego, jak celowy zbiór decyzji oraz działań realizowanych w określonym czasie, przyjętych przez kierownictwo organizacji jako spójna koncepcja działań, której wdrożenie ma zapewnić osiągnięcie podstawowych celów długoterminowych. Strategia to także ogólny sposób zachowania organizacji, a także sposób kształtowania relacji między przedsiębiorstwem a jego otoczeniem.

Planowanie polega na decydowaniu  odnośnie podjęcia działań, których efektem ma być wywołanie określonych zjawisk. Planowanie w przedsiębiorstwie to proces mający na celu ustalanie celów oraz wybór środków pomocnych w ich osiągnięciu.

Planowanie strategiczne są to koncepcje wyznaczające podstawowe kierunki działania przedsiębiorstwa oraz jego ogólne cele. Henry Mintzberg, kanadyjski ekonomista autor wielu publikacji z zakresu zarządzania, definiuje strategię za pomocą 5 x P:

  • plan (plan), a więc świadome działanie w określonym kierunku,
  • sterowanie (ploy), czyli działanie mające na celu przechytrzenie konkurentów,
  • model (pattern), jest to wzorzec działania oparty o wcześniejsze doświadczenia,
  • pozycja (position), czyli poszukiwanie korzystniejszej pozycji w otoczeniu,
  • perspektywa (perspective), a więc określenie pozycji firmy w przyszłości;

Etapy planowania strategicznego

R.W. Griffin, autor znanej książki „Podstawy zarządzania organizacjami”, podaje cztery główne kroki w procesie formułowania strategii:

  1. sprecyzowanie celów strategicznych przez kierownictwo najwyższego szczebla, które skupiają się na ogólnych problemach w długim okresie czasu,
  2. analiza otoczenia pod kątem podstawowych szans i zagrożeń, z jakimi może się zmierzyć przedsiębiorstwo,
  3. analiza organizacji pod kątem jej mocnych i słabych stron,
  4. wzajemne dopasowanie przedsiębiorstwa i jego otoczenia;

Przygotowanie odpowiedniej strategii firmy pozwala uzyskać kadrze kierowniczej odpowiedzi na trzy podstawowe pytania:

  1. Na jakiej płaszczyźnie przedsiębiorstwo chce działać?
  2. W jaki sposób firma chce „wygryźć” konkurencję na tym obszarze działania?
  3. Co jest rdzenną kompetencją organizacji?

Obecnie ze względu na coraz większą złożoność technologiczną, coraz węższą specjalizację, dłuższe wyprzedzenie w czasie, zwiększona nakłady inwestycyjne oraz większą niepewność rynkową, planowanie strategiczne staje się niezwykle potrzebne w funkcjonowaniu niemal każdej chcącej utrzymać się na rynku firmy.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena