Prowadząc jakąkolwiek działalność, prędzej czy później natrafiamy na problem braku klientów lub współpracowników. Czasem jest to brak praktykantów, czy robotników, a czasem wysoko kwalifikowanej kadry specjalistów. Tygodnik internetowy CashFlow&You zamieścił w najnowszym wydaniu artykuł analizujący, dlaczego tak się dzieje i jak sobie z tym problemem poradzić?
Czy warto budować biznes na bazie relacji rodzinnych lub towarzyskich? Jak to wygląda w praktyce?
Zacznijmy od współpracownika. Z kim zaczynamy rozmawiać w pierwszej kolejności po rozpoczęciu działalności? Oczywiście z osobami z kręgu naszej rodziny i znajomych. Nie będę oryginalny jeśli stwierdzę, że jest to najtrudniejsza grupa osób, z którymi przychodzi nam rozmawiać i współpracować.
Najczęściej osoby z tej grupy nie są w ogóle zainteresowane tym, co mamy im do zaoferowania, a nawet jeśli już zgodzą się na wysłuchanie nas a nawet zaczną z nami współpracować, to jest to naprawdę bardzo ciężki „kawałek chleba”. Dlaczego?
Po pierwsze, takie osoby wiedzą o nas wszystko, albo prawie wszystko - jacy jesteśmy, czym się zajmowaliśmy, gdzie pracowaliśmy i pracujemy, jakie są nasze silne i słabe strony, jakie zainteresowania itd. Do dzisiaj mam w pamięci historię jednego z moich znajomych, który usłyszał od swojej rodziny następujące podsumowanie: „Jarek, trzy lata sprzedawałeś w warzywniaku, a teraz wielki z Ciebie doradca finansowy...?”.
Po drugie, współpracując z tymi osobami bardzo często narażeni jesteśmy na roszczeniowe podejście z ich strony wobec nas i tego co robimy: „chciałeś żebym zajął się tym, więc teraz zrób to, bo mi nie wychodzi”, „obiecywałeś, że będzie tak i tak, a jest zupełnie inaczej, chyba jednak sam nie wiesz, co mówisz”.
Działanie w tej grupie osób jest o tyle utrudnione, że oprócz problemów, o których napisałem powyżej, dochodzą kwestie, z którymi spotykamy się praktycznie zawsze rozmawiając o biznesie.
Pełna treść artykułu „Jak sobie poradzić z brakiem współpracowników?” dostępna jest w tygodniku internetowym CashFlow&You nr 46 (16/2008). Autor artykułu: Tomasz Teodorczyk, wydawca: e-ProfitSystem; CashFlow&You: http://newsletter.cashflowandyou.pl.