Pytanie to powinien zadawać sobie każdy manager, który chce osiągnąć sukces w pracy ze swoim zespołem. Jeśli tego nie zrobi, może się zdarzyć, że obudzi się w momencie, w którym może być już za późno na odbudowanie wzajemnych relacji. Pojawiają się wtedy emocje, które trudno okiełznać. 

Data dodania: 2012-05-25

Wyświetleń: 1739

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Dlatego warto zapobiegać nieporozumieniom i błędom w procesie zatrudniania, które leżą u podstaw relacji pracowników i szefa. W artykule zainspirowanym wykładem Jacka Santorskiego, piszę o tym, w jaki sposób zadbać o zatrudnienie odpowiednich osób na stanowisko pracy i pomóc im osiągnąć sukces.

Kluczowa rola procesu rekrutacji.

Zwróć uwagę na to, że zatrudnienie pracownika to szansa na przybliżenie lub oddalenie firmy od celów, które realizuje. Sposób rekrutacji daje Ci szansę na zatrudnienie najlepszych ludzi, którzy mają motywację i chcą pracować na stanowisku, które oferujesz.

Dopasowanie do stanowiska.

Pewnie doskonale zdajesz sobie sprawę, że najbardziej efektywni pracownicy to ci, którzy są dopasowani do stanowiska pracy: posiadają wiedzę, umiejętności i postawę, która pozwala im wykonywać obowiązki z pełnym profesjonalizmem. Wybieraj takie osoby, które traktują swoją pracę jako hobby.

Wprowadzenie do pracy.

Zadbaj o poczucie bezpieczeństwa pracownika, który jest w obliczu ważnej dla niego zmiany. To czas na szkolenia, wdrożenie, zapoznanie się z ludźmi. Trzeba wtedy poświęcić mu dużo uwagi, dać prawo do zadawania każdego pytania i popełniania błędów.

Jasne i sprecyzowane oczekiwania.

Pamiętaj: pracownik potrzebuje wiedzieć, jakie są zasady w firmie: te jawne i te nieformalne. Możesz to przekazać w formie opisu stanowiska pracy. Zaniedbania na tym etapie mogą doprowadzić do dużych kosztów psychologicznych i finansowych. Dochodzi wtedy do nieporozumień, a później nawet i konfliktów, co sprawia, że w pracownikach rośnie niezadowolenie i frustracja.

Spełnianie oczekiwań kandydatów i pracowników.

Konsekwencja w działaniu Twoim największym przyjacielem: spełnianie obietnic, sprawiedliwe postępowanie wobec wszystkich członków zespołu, zgodne z wkładem pracy premiowanie finansowe, czy w końcu awans, to wyznaczniki budowania długotrwałej, dobrej relacji z pracownikami. Powinny być elementem kontraktu zawieranego na początku pracy z każdym pracownikiem.

Badanie nastrojów i postępów pracownika.

Nie domyślaj się, rozmawiaj. Prowadzenie rozmów na temat jego zadowolenia z pracy, wsłuchanie się w jego problemy, pytanie pracownika jak ocenia swoją pracę, udzielanie wsparcia i planowanie działań korygujących.

Docenianie wkładu w pracę.

Motywuj pracownika przy każdej możliwej okazji, podnoś poprzeczkę profesjonalizmu wykonywanych działań, przekazuj informację zwrotną o jego pracy. Spraw, żeby pracownik wiedział czego się od niego oczekuje i w jakim kierunku ma rozwijać swoje działania.

Tworzenie dobrej atmosfery.

Zadbaj o dobrą atmosferę w pracy. Przekazywanie informacji, akceptacja błędów, tolerancja, ludzkie podejście, konsekwencja, sprawiedliwość, integracja, partnerstwo, rozwiązywanie konfliktów, słuchanie uwag pracowników, ograniczanie poczucia anonimowości. Dzięki wytwarzaniu dobrej atmosfery w zespole możesz zyskać dużo więcej, niż tylko samo zaangażowanie: motywację wewnętrzną pracownika, który daje z siebie więcej, niż od niego oczekujesz.

Podsumowanie.

Proces zatrudniania pracownika to czasochłonny proces, który powinieneś zaplanować i przemyśleć odpowiednio wcześniej. Dzięki ograniczeniu ilości błędów w trakcie wdrażania pracownika, masz większe prawdopodobieństwo, że utrzymasz go na dłużej w firmie, jak i wykorzystasz drzemiące w nim możliwości. W ten sposób zmniejszysz rotację w firmie, budując zaangażowanie pracownika w jego pracę oraz stworzysz wspierającą kulturę organizacyjną w swojej firmie.

 

 


Licencja: Creative Commons
2 Ocena