Niezależnie od tego, czy jesteś menedżerem, specjalistą, studentem, czy dopiero zaczynającym pracę adeptem, jeśli chcesz osiągnąć sukces we współczesnym biznesie, powinieneś rozważyć rozwój swoich kompetencji pod kątem zwiększania samoświadomości, efektywności, a w rezultacie, profesjonalizmu w rozwoju swojej kariery zawodowej. Poniżej prezentuję osiem kompetencji, w które warto zainwestować niezależnie od tego w jakiej branży pracujesz i na jakim etapie kariery jesteś.
Poznaj samego siebie: rozwijaj samoświadomość.
Wiedza o sobie samym jest jednym z kluczowych elementów sprzyjających osiąganiu sukcesów na polu osobistym i zawodowym. Teoretycznie rzecz ujmując, każdy z nas powinien znać siebie doskonale, praktycznie jest jednak inaczej. Człowiek ma wrodzoną niezdolność do samooceny i potrzebuje lustra społecznego do tego, aby siebie ocenić. Co ciekawe, jesteśmy bardziej trafni w ocenie innych, niż samych siebie. Dlatego warto skorzystać z psychologicznych narzędzi, które pozwalają lepiej poznać i zrozumieć siebie samego. Są to testy osobowości, które są doskonalone przez lata. Dają bardzo trafne wyniki, dzięki którym można uzyskać bardzo atrakcyjne spojrzenie na swoją osobowość.
Jakie masz korzyści ze zwiększenia samoświadomości?
Metaforycznie rzecz ujmując, przesiadasz się z miejsca pasażera na miejsce kierowcy. Poznajesz swoje słabe i mocne strony w kontekstach zawodowych, społecznych, czy indywidualnych predyspozycji. Wiedza o sobie, jest nieoceniona. Daje możliwość planowania rozwoju, zmiany ścieżki kariery zawodowej, czy dokonywania trafniejszych wyborów na różnych płaszczyznach życia. Pomoże także Tobie uświadomić sobie, jakich sytuacji unikać, a do jakich się świetnie się nadajesz. Wiele osób po otrzymaniu wyników mówi: „rzeczywiście, nie lubię prezentacji”, czy „mam problem z utrzymaniem koncentracji na szczegółowym zadaniu”. Znając siebie możemy z większą świadomością zmieniać siebie i świat wokół siebie. To naprawdę jest ważne w realizacji siebie i swoich celów.
Uświadom sobie istotę motywowania siebie i innych.
Motywowanie siebie to jedna z najważniejszych umiejętności, która sprawia, że jesteśmy w stanie osiągać to czego chcemy. Z drugiej strony nasze cele zależne są od innych ludzi i dobrze jest potrafić zmobilizować ich do współpracy. Każdy z nas ma swoje indywidualne metody motywowania, jednakże są mechanizmy psychologiczne, które pozwalają nam zrozumieć je lepiej i skutecznie wykorzystywać w praktyce. Praktyka motywowania to strategie, które stosujesz zazwyczaj nieświadomie. Rozpoznanie ich to ważny krok na drodze do rozwoju.
Jakie masz korzyści z umiejętności motywowania?
Dzięki wiedzy o motywowaniu możesz zwiększyć wykorzystanie swoich wewnętrznych zasobów, zrozumiesz co ogranicza Cię, a co pomaga w realizacji swoich celów. Wiele osób nie rozumie w tym zakresie siebie i nie potrafi także wpłynąć pozytywnie na innych. Doskonaląc tę umiejętność sprawisz, że wiele rzeczy przyjdzie Ci łatwiej, jak również nauczysz się inspirować innych do działania.
Koncentruj się na tym, co najważniejsze – zarządzanie sobą w czasie.
Każdy z nas narzeka na brak czasu. Pewnie nigdy nie będzie go wystarczająco wiele. Żyjemy w świecie, w którym jesteśmy cały czas pod presją czasu. Jak sobie radzić z nią efektywnie? Na temat zarządzania czasem napisano już niemal wszystko: poznaj najskuteczniejsze techniki i zastosuj w praktyce lub daj sobie spokój i działaj po swojemu. Dlaczego? Dlatego, że nie każdy chce stosować techniki, które propaguje się na kursach z zarządzania czasem. Osobiście uważam, że duża część z nich to doskonały sposób na zwiększenie efektywności, jednakże wymaga on chęci do zmiany naszych nawyków – w innym wypadku pozostanie status quo.
Jakie korzyści osiągniesz z umiejętności zarządzania czasem?
Zarządzanie czasem da Tobie perspektywę do realizacji swojej misji i wizji życiowej, którą przełożysz na codzienne działania. To zwiększenie asertywności, ograniczenie stresu w życiu codziennym, a przede wszystkim: planowanie przyszłości (tej bliższej i tej dalszej). Zarządzanie czasem jest fundamentem osiągania równowagi pomiędzy życiem zawodowym i osobistym. Któż tego nie potrzebuje?
Zrozum istotę jakości obsługi klienta na najwyższym poziomie.
Jak obsługiwać klientów na najwyższym poziomie? Opieraj się na najprostszych i zarazem najskuteczniejszych sposobach, budując doskonałą relację z klientem w długim okresie czasu. Dowiedz się, jak to robią najlepsi. Obsługa klienta to w gruncie rzeczy doskonały kontakt pomiędzy Tobą a klientem. To właściwa komunikacja niewerbalna, umiejętny dobór słów, świadomość budowania kontaktu w dłuższej perspektywie. Nic w tym zakresie nie zastąpi osobistego i emocjonalnego zaangażowania. Każdy kto ma kontakt z klientem wewnętrznym i zewnętrznym powinien zdać sobie sprawę z tego, jak obsługiwać skutecznie.
Jakie korzyści osiągniesz dzięki znajomości zasad jakości obsługi klienta?
Dzięki wiedzy na temat jakości obsługi klienta możesz zwiększyć zadowolenie swoich kontrahentów, utrzymać ich na dłużej, a w związku z tym... zarabiać więcej, także dzięki polecaniu Twoich usług przez Klientów. Jak wiesz, dobre wieści rozchodzą się szybko, ale złe jeszcze szybciej, dlatego zadbaj o klientów przy każdej okazji.
Rozwijaj kreatywność indywidualną i zespołową.
Wykorzystuj potencjał, który posiadasz Ty i Twój zespół. Naucz się technik, które wesprą Cię w innowacyjnym podejściu do rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji. Metody wyzwalające kreatywność pozwalają dotrzeć tam gdzie chcesz, lecz szybciej, mniejszym kosztem oraz z większą satysfakcją. Jak się okazuje w praktyce, kreatywność to stan umysłu, dostępu do zasobów, ograniczenie negatywnego wpływu ludzi i emocji. Naucz się korzystać z nich w praktyce.
Jakie korzyści odniesiesz dzięki rozwijaniu kreatywności?
Kreatywność to stan umysłu, który wspiera Cię w trudnych sytuacjach, wymagających otwartości, zaangażowania, jak i innowacyjności. Dzięki rozwijaniu technik wspierających kreatywność możesz pokonać stereotypowe przekonania, wpaść na innowacyjny pomysł, rozwiązać długo trapiący Cię problem, wymyślić nową strategię, czy produkt, a nawet rozwiązać konflikt w zespole. Pozwól sobie odkryć zasoby kreatywności, a dostrzeżesz jak wiele rzeczy staje się możliwych.
Doskonal umiejętność radzenia sobie z trudnymi klientami.
Radzenie sobie z sytuacjami konfliktowymi, trudnymi ludźmi, obiekcjami i zastrzeżeniami, to mało przyjemna, lecz niezbędna część pracy. Umiejętność w tym zakresie pozwala zachować dobre relacje z klientami, których zawiedliśmy lub są niezadowoleni z usług, a czasami mają po prostu zastrzeżenia co do produktu. Trudne emocjonalne sytuacje to chwile w trakcie której obsługa Klienta przechodzi ważną próbę. Kiedy wszystko idzie dobrze, obsługa Klienta jest łatwa i przyjemna, ale kiedy coś jest nie tak, pojawiają się emocje, wtedy przydają się umiejętności radzenia sobie z emocjami klienta.
Jakie korzyści odniesiesz z posiadania umiejętności radzenia sobie z trudnym klientem?
Umiejętność radzenia sobie w trudnych, emocjonalnych sytuacjach jest nie do przecenienia. Dzięki profesjonalnemu zachowaniu w tych sytuacjach możemy podtrzymać dobrą relację z klientem i sprawić, by była ona jeszcze bardziej zacieśniona. Nauczenie się rozwiązywania trudnych sytuacji z Klientem sprzyja także Tobie. Tracisz mniej energii, a przede wszystkim wiesz jak się zachować, co dodaje Tobie pewności siebie.
Poznaj najważniejsze reguły wywierania wpływu na ludzi.
Znajomość najważniejszych reguł wpływu społecznego pomaga w wielu sytuacjach: wiemy jak oddziaływać na innych, jakim wpływom podlegamy i w końcu, jak bronić się przed szkodliwym wpływem innych ludzi. Reklama, marketing, negocjacje, sprzedaż bezpośrednia to miejsca w których najczęściej stosuje się techniki wywierania wpływu. Warto zdać sobie sprawę z tego, które z nich są najczęściej stosowane, którym podlegamy mniej lub bardziej świadomie.
Jakie korzyści osiągniesz dzięki rozwijaniu tej umiejętności?
Będziesz bardziej świadomy sposobów jakie stosują inni, a jakie sam stosujesz, aby wywrzeć wpływ na innych. Wiedza ta jest bezcenna do wykrywania manipulacji, jakie stosuje się w praktycznej perswazji w relacjach międzyludzkich. Uodpornisz się na niepożądany wpływ innych, zwiększając jednocześnie siłę swojej argumentacji.
Doskonal umiejętność prezentacji siebie i swojej firmy.
Umiejętność prezentacji siebie, firmy, czy produktu to jedna z fundamentalnych kompetencji niezbędnych we współczesnym świecie. Badania pokazują, ze autoprezentacja należy do najbardziej stresujących, ale również najtrudniejszych zadań, przed którym stajemy w pracy zawodowej. Najczęściej mamy bardzo niewiele czasu na zapadnięcie w pamięć naszym rozmówcom i dlatego ważne jest, aby wykorzystać te chwile w sposób właściwy. Każdy współczesny człowiek powinien nabyć tę umiejętność, aby nie stracić nadarzających się okazji do tego, aby skutecznie się zaprezentować.
Jakie korzyści osiągniesz dzięki tej umiejętności?
Najważniejsze jest to, że nie dasz się zaskoczyć. Będziesz przygotowany na opowiedzenie o sobie lub swojej usłudze w taki sposób, który zapadnie w pamięć Twoim rozmówcom. Zdolność prezentacji to umiejętność wywierania wrażenia na innych w sposób nienachalny, budzący zaufanie. Naturalność, szczerość, pewność siebie, to efekt, który możesz osiągnąć dzięki skutecznej prezentacji.
Podsumowanie.
Przedstawiłem osiem umiejętności niezbędnych we współczesnym świecie biznesu. Jest to wybór subiektywny, poparty moimi obserwacjami i doświadczeniem, jak i wielu ludzi biznesu, których spotkałem na swojej drodze zawodowej. Uważam że rozwój tych kompetencji jest konieczny do prawidłowego funkcjonowania w biznesie, jak również w życiu prywatnym. Wielokrotnie doświadczyłem braku tych kompetencji na swojej skórze będąc klientem, czy kontrahentem. Polecam każdemu rozważenie swoich słabych i mocnych stron w tych obszarach. Można je doskonalić korzystając ze szkoleń, coachingu lub bogatej literatury, która jest dostępna na rynku wydawniczym. Naprawdę warto.