Coraz więcej firm ma ogromne problemy ze znalezieniem pracowników. Dotyka to już nie tylko przedsiębiorstw, w których pracują inżynierowie i najlepsi specjaliści w wąskich dziedzinach, lecz także firmy zatrudniające pracowników fizycznych. Dlatego szefowie przedsiębiorstw i firm usługowych potrzebują coraz bardziej skutecznych metod poszukiwania najlepszych kandydatów na rynku i coraz bardziej cenią sobie własnych pracowników, którzy wykazują się dobrą pracą i osiągnięciami. W pierwszym przypadku firmy sięgają po metody z zakresu rekrutacji bezpośredniej, w drugim - myślą jak zapewnić pracownikom jak najkorzystniejsze warunki pracy. Chcą sprawić by mogli się rozwijać, a ich zadowolenie z wykonywanej pracy nieustannie rosło. Najbardziej obiecujące i poszukiwane są te rozwiązania, które sprawiają, że pracownik jest lojalny, i nie obciąża firmy kosztami szukania nowego niedoświadczonego „specjalisty” z powodu jego utraty.
Rekrutację bezpośrednią stosuje się w dziejszych czasch nie tylko przy poszukiwaniu menadżerów i specjalistów. Coraz częściej firmy decydują się na tą metodę również w odniesieniu do pracowników średniego i niskiego szczebla. Szczególnie widać tą tendencje w odniesieniu do firm, które oferują remonty mieszkań. Pomysł wyjątkowo skuteczny, ponieważ polega na dotarciu do ściśle określonej i sprecyzowanej grupy docelowej. Daje możliwość zatrudnienia osoby wyśmienicie wpisującej się w profil poszukiwań firmy. Obecnie możemy zaobserwować spadek skuteczności podstawowych narzędzi stosowanych w rekrutacji tradycyjnej, takich jak ogłoszenia prasowe i internetowe.
Gdy pracodawcy uda się pozyskać nowego wartościowego pracownika, pojawia się inny problem – jak go zatrzymać na dłużej i sprawić, by nie kusiły go inne równie atrakcyjne propozycje. Pierwszą metodą jest zapewnienie swoim pracownikom dodatkowych świadczeń w postaci pakietu ubezpieczeń oraz bezpłatnej opieki zdrowotnej. Kolejną metodą na pozyskanie fachowców z doświadczeniem i uprawnieniami są dodatkowe szkolenia. są Wpływają one na wzrost zadowolenia pracownika – czuje, że się rozwija i wykorzystuje swoje możliwości. Jest to dla niego znak, że jest szanowany w firmie i szefostwu na nim zależy
Problemy z pozyskaniem i utrzymaniem wartościowych pracowników wpłynął również na zmianę myślenia o miejscach pracy, w których pracownicy spędzają większą część dnia. Polscy przedsiębiorcy wiedzą, że pracownicy biurowi coraz większą uwagę przywiązują do warunków, w jakich pracują. To, czy biuro jest jasne i przestrzenne ma ogromne znaczenie. Rekruci zwracają uwagę też na to czy można liczyć na duże biurko, wygodne meble, czy będzie można zjeść posiłek w biurze, czy pomieszczenia są klimatyzowane. Ogromną rolę odgrywa także lokalizacja biura. Czas poświęcony na dojazd do pracy zaczyna być jednym z najważniejszych decyzji jej wyboru. Pracodawcy zdają sobie sprawę ze zmieniających się potrzeb i z coraz większą uwagą i wysiłkiem wybierają starannie biura na swoje siedziby.