Asertywność to nie tylko zdolność do mówienia „nie” w odpowiednich sytuacjach, ale także do odpowiedniego wyrażania swojego zdania, w taki sposób, aby Klient nie czuł się niezadowolony podczas naszej rozmowy. Asertywność to cecha, którą należy w sobie pielęgnować. Jeśli jej nie posiadamy to warto się jej po prostu nauczyć.
Asertywność w pracy jest niemalże obowiązkowa, ponieważ to właśnie dzięki niej mamy możliwość dogadania się i rozwiązywania konfliktów z innymi pracownikami czy szefem. Pamiętajmy jednak, że asertywność nie zawsze jest odbierana jako pozytywna cecha, dlatego też trzeba również na to być na to przygotowanym. W niektórych organizacjach jest miejsce tylko dla osób uległych (wobec zwierzchników), albo agresywnych (jak w niektórych agencjach sprzedaży bezpośredniej, specjalizujących się we wciskaniu klientom niepotrzebnych im produktów). Patrząc z krótkoterminowej perspektywy, nie zawsze będziemy więc mieć lepsze życie dzięki asertywności. Ale w dłuższej perspektywie życiowej, asertywność zawsze się opłaca. Zawsze możemy zmienić firmę.
Własne zdanie i robienie tego, co uważamy za słuszne, to bardzo dobre podejście nie tylko w pracy ale i także w życiu codziennym. Czy są jakieś sposoby, aby wypracować perfekcyjną asertywność w pracy? Przede wszytkim warto być świadomym, że w nauce każdej umijętności ważne jest wyznaczanie sobie konkretnych celów i praca metodą małych kroków. Koncentrując się w danym okresie na zmianie tylko jednego małego zachowania na bardziej asertywne, w końcu przebudujemy całą naszą osobowość.