0
głosów
- +

Stwórz biznesplan i rozwiń skrzydła

Autor:

Aktualizacja: 29.07.2011


Kategoria: Biznes i Ebiznes / Własna Działalność


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 1106 razy czytane
  • 2 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

W każdej książce o zakładaniu i prowadzeniu małej firmy, na każdym szkoleniu związanym z tym tematem, ba nawet z internetu dowiesz się, ze jeśli chcesz prowadzić małą firmę to absolutnie MUSISZ mieć napisany biznesplan.


Czy tak na pewno jest? Czy bez papierowego biznesplanu twoja firma padnie?  Ośmielam się stwierdzić, że w wielu przypadkach firma może całkiem sprawnie działać bez biznesplanu. Wystarczy, że właściciel ma w głowie wyklarowaną ideę działania swojego przedsiębiorstwa.

Ale co zapisane, to zapisane… Nie podlega zawirowaniom pamięci (nie śmiej się, tobie się pewnie też zdarzyło przyłapać siebie na tym, że pamiętasz tylko część tego co wymyśliłeś. Niestety, ludzka pamięć bywa bardzo wybiórcza.). Nie zmieni się wraz ze zmianą humoru. I osoby z zewnątrz mają łatwy dostęp do tego co zapisane na papierze – nie trzeba każdemu, od początku opowiadać, co, jak i dlaczego.

Spisany biznesplan jest jednym z warunków starania się o finansowanie zewnętrzne - np. kredyt lub dotację. Ale i bez tego, warto czasem skonsultować swoje plany z inną osobą.

Możliwość omówienia swojego planu z ekspertami, to ważna zaleta „papierowej” wersji biznesplanu. Czasem dobrze jest porozmawiać o swoim pomyśle z osobą, która ma doświadczenie w biznesie. Choćby po to, żeby zadała trochę niewygodnych pytań, które zmuszą cię do przemyślenia innych aspektów przedsięwzięcia. Warto czasem skonsultować się z dobrym marketingowcem, który podpowie jak ulepszyć proces sprzedawania twoich produktów i usług. Że nie wspomnę o księgowym czy doradcy podatkowym, który musi zobaczyć prognozę przychodów i koszów firmy, żeby móc określić jakie formy opodatkowania będą dla ciebie najlepsze.

Czy bez biznesplanu twoja firma padnie? Pewnie nie. Czy bez biznesplanu będziesz mógł rozwinąć skrzydła i osiągnąć maksimum korzyści ze swojej pracy, inwestycji i ryzyka, które podejmujesz? Też pewnie nie. Więc stwórz biznesplan i rozwiń skrzydła. I pamiętaj o tym, że napisanie biznesplanu nie jest czynnością jednorazową. Wracaj do niego, myśl o tym co napisałeś, koryguj i z sukcesem buduj swoją firmę.

Ola Żuławińska

Czego potrzebuje twoja mała firma?


Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij