Nie każda ocena pracownicza jest przeprowadzana prawidłowo. Kryterium to jest spełnione, jeśli oceniający ściśle ustali cele dokonywania oceny. Przed rozpoczęciem tegoż procesu należy sobie zadać pytanie, w jakim celu praca naszych pracowników ma być dokonywana? Jeśli uznamy, że właściwie dokonywanie szczegółowej oceny jest zbędne, wówczas możemy jej zaniechać. Z kolei, kiedy kierownik uzna, że praca danego podwładnego musi zostać bezwzględnie oceniona, wówczas kolejnym krokiem dla przeprowadzenia tegoż procesu prawidłowo będą następujące czynności: określenie racjonalnych zasad oceniania, dokonanie wyboru grup pracowniczych, które zostaną poddane ocenie, ustalenie kryteriów oceniania zgodnie z ustalonymi celami organizacji, wybór odpowiedniego sposobu i metody oceniania oraz określenie sposobu przekazywania rezultatów procesu oceny. Po przeprowadzeniu wszystkich wspominanych etapów oceny można przystąpić do wykorzystania zdobytych w ten sposób informacji do praktyki zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie. Wyniki oceny mogą zostać użyte do właściwego podziału wynagrodzeń, przeprowadzenia zmian w strukturze zatrudnienia lub też do oceny posiadanego systemu selekcji i rekrutacji.
Sposoby i metody oceny pracy różnią się znacznie pomiędzy sobą, chociażby techniką zbierania informacji niezbędnych do dokonania oceny działania pracowników. Wszystkie metody składają się niejako na system ocen pracowniczych, który posiada szereg wad. Zaliczmy do nich: nie obiektywność przeprowadzającego ocenę, tendencję do uśredniania wyników oceny pracy, zbytnią łagodność czy z drugiej strony zbytnią surowość, nie aktualność, trudności z oceną ogólną, jak również fakt, że jedna cecha pracownika może rzutować na ocenę innych cech.