Edukacja i uczenie się przez całe życie są nieodłącznym elementem kariery zawodowej współczesnych pracowników. Działania edukacyjne w niemalże każdym zakładzie pracy spełniają istotną rolę. Praca zawodowa wiąże się z ciągłym dokształcaniem się, najczęściej w formie szkoleń pracowniczych.

Data dodania: 2008-10-18

Wyświetleń: 4578

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Celem przeprowadzania szkoleń w pracy jest chęć kierownika do rozwijania swoich podwładnych. Pierwszym krokiem w podjęciu decyzji o przeprowadzeniu szkolenia pracowniczego jest zebranie argumentów za tym przemawiających. Szkolenia powinny być korzystne zarówno dla organizacji, dla zespołu pracowniczego, jak również dla zainteresowanych jednostek.

W perspektywie organizacji - rozwijanie zdolności pracowników jest oczywiście dobrodziejstwem. Dzięki dobrze wyszkolonym pracownikom przedsiębiorstwo ma szansę na osiągnięcie silniejszej przewagi konkurencyjnej na rynku. Bowiem praca dobrze wyedukowanego personelu jest bardziej efektywna.

Z punktu widzenia zespołu pracowniczego szkolenia stwarzają możliwość do uczenia się, rozwoju i większego zaangażowania w swą pracę.

Z kolei z punktu widzenia samych zainteresowanych, a więc pojedynczych pracowników szkolenia pracownicze dają im nowe możliwości rozwoju kariery zawodowej, a z drugiej strony w perspektywie czasu mogą oni być bardziej docenieni przez przełożonych, co w bezpośredni sposób przełożyć może się np. na nagrody, premie itp. Szkolenia pozwalają pracownikom na lepsze wykazanie się, ujawnienie swych możliwości w pracy i udoskonalonych, dzięki uczeniu, kwalifikacji.

Szkolenia pracownicze w żadnym przypadku nie powinny być przymusowe, bowiem ludzie nie będą czegoś robić z zapałem, jeśli nie mają do tego przekonania. Zaangażowanie pracowników w szkolenie ma niebagatelne znaczenie. Zarówno praca, jak i szkolenia powinny być ściśle ukierunkowane na rozwój konkretnych umiejętności pracowników, które w przyszłości staną się źródłem korzyści dla przedsiębiorstwa. Nie można dopuścić zatem do sytuacji, aby doskonalenie było działaniem mało wymagającym, którego rezultatem będą przypadkowe umiejętności. Zatem, ważne jest rozpoczęcie procesu szkolenia od "diagnozy" sytuacji w przedsiębiorstwie. Należy wykryć luki w wiedzy i umiejętnościach pracowników, które są źródłem nieefektywności ich pracy lub też przyczyniają się do szkód ponoszonych przez przedsiębiorstwo.

Szkolenia muszą być przeprowadzane, aby przedsiębiorstwo mogło się rozwijać, bowiem jego najważniejszym i najcenniejszym zasobem są właśnie ludzie, ich praca oraz reprezentowane przez nich umiejętności. Koncepcja nauki przez całe życie jest tu najwłaściwszą ścieżką postępowania.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena