Przygotowując wystąpienie dla dowolnej grupy ludzi, jedną z najważniejszych rzeczy które musimy koniecznie zrobić na samym początku jest określenie naszego celu. Jaki konkretnie wpływ chcemy wywrzeć na ludziach zasiadających wśród publiczności. Co ma się zadziać w ich umysłach i do jakiego stanu ostatecznego ma to doprowadzić. By ułatwić to zadanie, poniżej krótko omawiam najczęściej występujące cele. Może to ułatwić Ci znalezienie właściwego celu dla Ciebie.
Perswazja – trzeba przekonać ich do czegoś. Perswazja to dziedzina gdzie potrzebne jest szczególnie dokładne przygotowanie. Im lepiej uda nam się dotrzeć do tego w co obecnie wierzą odbiorcy przed prezentacją, tym łatwiej będzie nam być przekonującym podczas.
Sprzedaż – to specyficzna dziedzina perswazji, będąca jednocześnie najczęściej występującą. Tak jak powyżej dobry research jest tu kluczowy. Powinniśmy wiedzieć jakie potrzeby i problemy ma nasza publiczność. Dzięki temu będziemy mogli sprzedać nawet nie mówiąc zbyt wiele. Za to wszystko co powiemy będzie miało sens dla odbiorców i będzie trafiało w sam środek ich serca.
Edukacja - czasem naszym zadaniem jest po prostu przekazać ludziom pewną wiedzę. Tutaj liczy się atrakcyjność przekazu, szczególnie gdy rzecz dotyczy wiedzy technicznej a na widowni są osoby nie-techniczne. Na atrakcyjność przekazu ma wpływ zarówno język jakiego używamy (struktury pobudzające wyobraźnię) jak i ‘język ciała’ czyli brzmienie naszego głosu (dykcja i modulacja) i gestykulacja.
Motywacja – mowy motywacyjne nie są na razie bardzo popularne w Polsce, ale wielu szefów widzi motywowanie jako część swoich zajęć i przemawianie jest również dobrym momentem na to. Tutaj liczy się umiejętność opowiadania wzbudzających emocje historii, najlepiej z własnego doświadczenia.
Powyższe cele nie wyczerpują wszystkich możliwości i Twój cel może być inny. Myśląc o celu przemówienia, warto też pamiętać o tym co w języku copywritingu określa się jako ‘najbardziej oczekiwana akcja’. A więc -co konkretnie odbiorcy zrobią po naszym przemówieniu? Warto mieć sprecyzowane oczekiwania. Kiedy już określiliśmy że chcemy ich zmotywować to zadajmy sobie jeszcze pytanie co zrobią jak już będą zmotywowani, kiedy to zrobią i ile tego zrobią.