Nie ma lepszego sposobu na walkę z tremą niż... występowanie. Denerwujesz się przed kolejną prezentacją? To świetnie! Zasosuj się do moich porad, a mimo zdenerowania, wygłosisz znakomitą prezentację.

Data dodania: 2010-05-18

Wyświetleń: 2715

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 6

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

6 Ocena

Licencja: Creative Commons

Korzystaj z każdej okazji, aby powiedzieć kilka słów na forum. Na początek niech to będzie grupa kilku, życzliwych znajomych. Jak nabierzesz pewności siebie, zaczniesz mówić do większych grup, poczujesz, że trema jest coraz mniejsza.

Wiem co mówię. Od ponad 7 lat prowadzę prezentacje i szkolenia pracując dla jednego z wydawnictw oświatowych. Na początku pracy stres mnie paraliżował. Teraz prowadzę około 100 prezentacji rocznie. Przemawiam przed 100 osobowymi audytoriami i bardzo rzadko zdarza mi się uczucie paraliżującej tremy.

Oczywiście, zawsze pozostaje motywujące podekscytowanie, że zaraz wyjdę i będę mówić ale to jest... przyjemne!
Jeśli chcesz się doprowadzić do takiego stanu jak ja, mam dla Ciebie wskazówki. Powiem więcej: sam z nich korzystam!

Oto kilka(naście) rad dla początkujących mówców:

1. Dokładnie przygotuj, co masz powiedzieć. Szczególnie ważne są 3 pierwsze minuty prezentacji. Wtedy publicznośc wyrabia sobie opinie na twój temat. Dobrze byłoby gdyby była ona pozytywna :)

2. Nie ucz się wystąpienia na pamięć. Zapisz najważniejsze punkty na kartce i od czasu do czasu kontroluj czy powiedziałeś wszystko co chciałeś. Używaj słów-wyzwalaczy, czyli takich, które symbolizują to co masz do powiedzenia.

3. Na wstępie uśmiechnij się do zebranych (łatwo powiedzieć!), przedstaw i powiedz o czym będziesz mówić, i ile czasu potrwa Twoja prezentacja. Ludzie lubią wiedzieć jaki jest plan akcji.

4. Załóż, że publiczność jest dobrze nastawiona do Ciebie i zaciekawiona tematem wystąpienia. Badania pokazują, że 78 procent widzów życzy prowadzącemu jak najlepiej!. Pamiętaj o tym.

5. Na początku prezentacji powiedz wyraźnie Twój Główny Przekaz. To jedno, najważniejsze zdanie Twojej prezentacji. Coś, co chcesz przekazac słuchaczom. To zdanie mają wszyscy zapamiętać.

6. Utrzymuj kontakt wzrokowy z audytorium. Gdy zauważysz, że ktoś się do Ciebie uśmiechnął lub potakuje głową z akceptacją, patrz na niego częściej. To doda Ci pewności siebie.

7. W czasie mówienia nie chowaj się za stół albo mównicę i nie stój jak przybity w jednym miejscu. Powinieneś chodzić po sali, z jednej strony na drugą. Podchodź do widzów (nie za blisko, max do 2 metrów). Oczywiście Twoja mobilność zależy od wymiarów sali, w której przemawiasz.

8. Gdy zamierzasz powiedzieć coś szczególnie ważnego, zrób przed tym zdaniem 3-4 sekundową pauzę. Wszyscy zainteresują się co się stało a Ty wtedy... wiesz o czym mówię :)

9. Gdy zbliżasz się do końca wystąpienia, powiedz to i podsumuj o czym mówiłeś. Ludzie skoncentrują się i lepiej przyswoją zakończenie, w którym powtórzysz swój głowny przekaz

10. Powiedz ludziom czego od niech oczekujesz po prezentacji. Co mają zrobić: zastanowić się nad tematem, podpisać petycję, kupić produkt? Oni muszą to wiedzieć.

11. Podziękuj za uwagę :)

12. Poproś o zadawanie pytań. Nie bój się tej części spotkania. Jeśli ludzie o coś pytają to znaczy, że ich zainteresowałeś, zatem jest dobrze!

13. Nigdy nie mów widzom, że jesteś zdenerwowany. Zewnętrzne objawy Twojego stresu nie są tak widoczne jak sądzisz.

Licencja: Creative Commons
6 Ocena