Dwa największe problemy w przygotowaniu prezentacji na "nowy" temat to:
1. Jak wyselekcjonować i uporządkować przygotowane materiały tak, aby nasze wystąpienie było zrozumiałe i ciekawe dla odbiorców.
2. Jak stworzyć prezentację w krótkim czasie /nie zagłębiam się w przyczyny dlaczego czasu jest mało :) /
Pokażę Ci, jak poradzić sobie z tymi dwoma problemami dzięki metodzie szybkiego przygotowywania wystąpień, którą ja nazywam również "Metodą Czterech Kroków". Oto one:
krok 1. Położenie fundamentów prezentacji
krok 2. Wygenerowanie pomysłów
krok 3. Podział pomysłów na kategorie
krok 4. Stworzenie motywującego wystąpienia
Teraz zajmijmy się krokiem nr 1, w którym położymy cztery fundamenty prezentacji:
1. Główny Przekaz
2. Słuchacze
3. Korzyści
4. Działanie
Główny Przekaz - to jedno, najważniejsze zdanie, które słuchacze mają zapamiętać po naszej prezentacji. Musi być ono proste i odnosić się bezpośrednio do każdego z uczestników prezentacji.
Zastanówmy się do kogo przemawiamy, co wiemy o naszych słuchaczach - krótko mówiąc musimy przeprowadzić analizę audytorium. Brzmi groźnie? Zaraz sobie z tym poradzimy!
Odpowiedz sobie na pytania:
Kim są odbiorcy?
Czym się zajmują?
W jakim są wieku?
Czego oczekują od mojej prezentacji? (zapytaj ich o to!)
Gdy to już wiemy, skoncentrujmy się na korzyściach, jakie będą mieli ludzie, z tego, że wysłuchają nas. Pamiętaj, osoby w sali zadają sobie jedno pytanie: Co ja z tego będę miał?
Wezwij ludzi do działania! Niech zrobią to, o co ich prosisz: kupią produkt, podpiszą umowę, zastanowią się nad tematem, zgodzą na Twoją propozycję.
Krok nr 2. Generowanie pomysłów.
Daj sobie 15 minut. W tym czasie nie rób niczego innego, tylko zapisuj skojarzenia, pomysły, które przychodzą Ci do głowy w związku z tematem prezentacji. Zapisuj wszystko, nawet te najbardziej zwariowane. I... to koniec kroku nr 2. :)
Krok nr 3. Podział pomysłów na kategorie.
Teraz przyjrzyj się swoim wszystkim koncepcjom. Być może coś wyrzucisz, może coś dopiszesz. Układając, segregując i sortując zapisane pomysły, zauważysz między nimi związki. To są właśnie kategorie.
Oto przykłady kategorii: przyczyny, skutki, fakty, wnioski, pytania, odpowiedzi, problemy, rozwiązania. Teraz, swoje pomysły wygenerowane w kroku nr 2, musisz "dopasować" do którejś z kategorii. Może w tym momencie, pojawią się inne pomysły na kategorie?
Krok nr 4. Stworzenie motywującej prezentacji.
Uff, jesteśmy na ostatniej prostej. Teraz musimy zebrać to wszystko w całość. Nasza prezentacja musi mieć początek, rozwinięcie i koniec.
Początek. Tutaj zacznij od swojego Głównego Przekazu (kłania się krok nr 1), przedstaw korzyści i powiedz czego oczekujesz od słuchaczy (wezwanie do działania) Dodaj coś, co przykuje uwagę uczestników. Opowiedz historię, anegdotę, przytocz ciekawy cytat.
Teraz pora na rozwinięcie. Właściwie to już je mamy! Tutaj bowiem wrzucamy nasze pomysły podzielone na kategorie. Zacznimy od kategorii, która będzie wprowadzeniem np. pytanie, problem. Potem przechodzimy do odpowiedzi i rozwiązań. W kolejnych punktach zmierzamy do najważniejszego zagadnienia. Pamiętaj, najmocniejszy argument zostaw na koniec!
Na zakończenie: powtarzasz swój główny przekaz, pokazujesz korzyści i wzywasz do działania.
Powodzenia!