Oto one:
- uczyń ludzi osią swojej organizacji.
- kieruj się zasadami, które głosisz.
- okazuj ludziom szacunek.
- nie bój się kontrolować i oceniać.
- zapewnij ludziom wsparcie, którego potrzebują.
- bądź coraz lepszy.
1. UCZYŃ LUDZI OSIĄ SWOJEJ ORGANIZACJI.
Ludzie są najważniejsi! To oni tworzą organizację. Spraw, by w Twojej firmie/dziale/zespole poczuli się jak u siebie. Przedstaw im swoją wizję i kierunek rozwoju firmy/działu/zespołu a następnie pozwól Twoim ludziom samodzielnie określić ich cele. Staraj się dostosować organizacją do potrzeb i możliwości Twoich pracowników. Stwórz im warunki do tego, żeby w pełni angażowali się w sprawy firmy. Często pytaj ich o zdanie w ważnych kwestiach i uważnie ich słuchaj. Zachęcaj do pracy zespołowej. Pozwalaj ludziom realizować własne pomysły. Zaangażowani ludzie dają z siebie więcej i chętniej!
2. KIERUJ SIĘ ZASADAMI, KTÓRE GŁOSISZ.
Bądź uczciwy i sprawiedliwy! Jesteś dla swoich ludzi przykładem do naśladowania czy tego chcesz, czy nie. Bądź więc spójny z tym co głosisz. Pokaż ludziom swoim przykładem jak się pracuje. Daj im przykład utrzymania dyscypliny. Wzmacniaj w nich poczucie odpowiedzialności dając im przykład takiego zachowania. Twoi ludzie od razu wyczują fałsz, jeśli w Twoim zachowaniu zauważą sprzeczność w stosunku do tego, co im mówisz.
3. OKAZUJ LUDZIOM SZACUNEK.
Motywacja rodzi się z szacunku! Płać uczciwie. Nagradzaj inicjatywę. Dziękuj za wykonaną pracę. Rozmawiaj z ludźmi. Proś zamiast żądać. Pomóż swoim ludziom uwierzyć w samych siebie. Rozwijaj ich. Rozwijaj ich mocne strony. Podkreślaj zasługi. Świętuj sukcesy.
4. NIE BÓJ SIĘ KONTROLOWAĆ I OCENIAĆ.
Ludzie będą szanowali pracę, którą i Ty będziesz szanował! Kontrolując i oceniając nie tylko sprawdzasz jak wykonywane są zadania, ale też okazujesz zainteresowanie i szacunek dla pracy swoich podwładnych. Dzięki temu upewniasz się, jak sobie radzą i czy potrzebują jakiegoś wsparcia z Twojej strony. Czują, że to co robią jest dla Ciebie ważne.
5. ZAPEWNIJ LUDZIOM WSPARCIE, KTÓREGO POTRZEBUJĄ.
Wspieraj ludzi, kiedy tylko tego potrzebują pomocy! Twórz swoim podwładnym jak najlepsze warunki do pracy. Daj im poczucie bezpieczeństwa. Pozwalaj im na błędy, ale wymagaj, żeby wyciągali z nich wnioski i poprawiali swoją pracę. Zapewnij im warunki do rozwoju. Wyślij na szkolenie, kiedy tego potrzebują. Przekazuj im uprawnienia i oczekuj samodzielności. Udostępnij potrzebne narzędzia.
6. BĄDŹ CORAZ LEPSZY.
Trening czyni mistrza! Bądź kompetentny. Rozwijaj się. Pokazuj swoje mocne strony i nie ukrywaj swoich słabości. Doskonal się. Upraszczaj wszystko wokół siebie - proste jest piękne. Korzystaj ze szkoleń lub coachingu. Ucz się od innych.
No dobrze, to znasz już zasady skutecznego kierowania ludźmi. Pewnie zastanawiasz się teraz, co Ci to da i czy zastosowanie powyższych zasad sprawdzi się w praktyce? Tego teraz nie wiesz. A po czym to poznasz?
Na podstawie: "Leadership Tool Box. Ludzki kontekst przywództwa". Robert St. Bokacki.