0
głosów
- +

Twórcza komunikacja w organizacji, efektywny zespół - przydatne porady ekspertów i menedżerów

Autor:

Aktualizacja: 16.03.2018


Kategoria: Rozwój Osobisty / Rozwój Osobisty


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 139 razy czytane
  • 0 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Czym charakteryzuje się sprawna i efektywna praca grupowa? Przeczytaj uwagi ekspertów. Oto raport opublikowany przez coachów organizujących szkolenia dla liderów zespołów.


Jaką metodą każdy z nas może efektywnie dogadywać się i współdziałać nawet pod presją czasu? - Praktycznie każdy może sobie z tym poradzić, trzeba tylko dopasować się do niewielkiej listy porad - uważa trenerka z agencji doradczej HRmapa, która organizuje od kilkunastu lat szkolenia z zarządzania, spotkania team building i symulacje strategiczne.

Oto proponowane wytyczne, opracowane przez coachów i naukowców projektujących szkolenia z tej tematyki:

  • Nim przystąpisz do działania poświęć jak najwięcej czasu na planowanie. Prześledź sytuację i opracuj plan.
  • Tworząc plany staraj się dobierać do określonych zadań odpowiednich ludzi.
  • Zadbaj o sprawną komunikację, by każdy w zespole mógł się wypowiedzieć. Zanim zaczniesz wdrażać plan upewnij się, że każdy w zespole go rozumie.
  • Unikaj błędów w interpretacji. Upewnij się, że każdy członek zespołu rozumie w ten sam sposób kluczowe dla Was pojęcia.
  • Upewnij się, że osobą, której chcesz przekazać istotne informację może w danej chwili Cię wysłuchać.
  • Staraj się kształtować w zespole świadomość realizowania wspólnego celu organizacji, a nie tylko identyfikowania się z własnymi celami.
  • Podejmując decyzje spoglądaj szerzej. Interesuj się celami innych zespołów by przez przypadek nie rzucić im kłody pod nogi.
  • Czy liderem musi zostać autor planu? Nie. Lider nie musi być też ekspertem. Ważne by był dobrym koordynatorem i zespół w każdym zadaniu miał jednego lidera.
  • Przystosuj choć po części swoje działanie do sposobu w jaki się komunikuje reszta grupy.
  • Szukanie winnych zaistniałego problemu nic nie da. Dany czas poświęć na szukanie rozwiązań danego problemu.
  • Posługuj się prostym językiem nie tylko podczas rozmowy. Także pisząc instrukcje używaj zrozumiałego nazewnictwa. Wówczas będziesz pewny, że słuchacz dobrze zrozumie twoje intencje.
  • Jak najczęściej wykorzystuj parafrazę. Poproś swojego rozmówcę by to co powiedziałeś powtórzył, ale własnymi słowami. To pozwoli ci odszukać pomyłki i je skorygować.
  • Pamięć bywa ulotna – staraj się zapisywać nowe wiadomości.
  • Im bardziej zaangażujesz zespół na etapie tworzenia planu, tym lepiej go zrozumie. Niech każdy członek zespołu wniesie swoje pomysły. Może się okazać, że podczas burzy mózgów znajdziecie całkiem sporo ciekawych koncepcji.
  • W większości wypadków jako pomysłodawcy planów jesteśmy wobec nich bezkrytyczni. Podchodzimy do nich emocjonalnie i nie potrafimy dostrzegać braków w naszych koncepcjach. Dlatego poproś, by ktoś z zewnątrz został „adwokatem diabła” i wyszukał wszystkie zagrożenia w Twoim planie. O wiele bezpieczniej będzie, jeśli prawdopodobne wpadki wyjdą teraz niż, gdyby miały wyjść podczas realizacji.
  • Stworzyłeś plan. Teraz zastanów się czy zapisałeś w nim wszystkie zadania i czynności. A może w natłoku szybkiej pracy coś ważnego mogło zostać pominięte? Tu znowu pomocne okaże się chłodne spojrzenie kogoś z zewnątrz. Dobrze też po spisaniu planu odłożyć go na dwa dni i ponownie przeanalizować go po tym czasie.
  • Pytaj, pytaj, pytaj. Każde dodatkowe pytanie sprawia, iż bardziej rozumiesz problem. A ponadto drążąc dany temat może się okazać, że ktoś znalazł już na niego rozwiązanie.
  • Nie unikaj informacji zwrotnej. Przeciwnie proś o nią. Zobaczysz pozytywne i negatywne strony. Wzmacniaj każdą pozytywną a nad negatywną staraj się pracować każdego dnia. Drobnymi krokami po niedługim czasie zauważysz olbrzymią poprawę.
  • Najlepsze drużyny to te zróżnicowane. Nie zbudujemy efektywnego zespołu nie biorąc pod uwagę tego, że jesteśmy różni.  Jedni są z natury dobrze planują i nie lubią gwałtownych zmian, inni nie lubią planować, zapominają o terminach, a liczy się dla nich twórcze myślenie. Warto z tych odmienności uczynić atut.

Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij