Każda istota ludzka – dziecko czy dorosły - nieustannie dokonuje wyborów w problemach prostych ale i strategicznych, krytycznych. Jak dokonywać właściwych osądów i nie popadać w tzw. psychologiczne pułapki decyzyjne?

Data dodania: 2018-03-23

Wyświetleń: 1863

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Doradcy agencji, którzy na co dzień prowadzą coaching z biznesowego procesu decyzyjnego doradzają, by ostudzić emocje i kierować się tymi wytycznymi:

  1. Tylko decyzja podjęta w terminie może być dobra. Nie po łebkach i na chybcika, ale terminowo. Brak decyzji, jej odwlekanie jest najgorszą decyzją. Zwlekając często zmniejsza  się liczba dostępnych opcji, aż w końcu zostaje jedna i nie ma już mowy o wyborze, zostaje raczej konieczność.
  2. Sprawdzając sytuację, zbierz dane i fakty, nie wierz tylko emocjom. Leniwy człowiek rzuci monetą. Człowiek leniwy próbujący skryć swoje lenistwo stwierdzi „tak każe mi intuicja, a ja zawsze polegam tylko na intuicji”. Człowiek rzeczowy przyzna „dokonałem analizy, zebrałem dane, a moje przeczucie jest zaledwie jednym z wielu czynników oceny”.
  3. Oceniaj merytorycznie. Wyznaczaj sensowne kryteria, które wywrą skutek na decyzję. Oceniaj fakty według tych kryteriów. Przyznaj tym kryteriom wagi: które są kluczowe, a które tylko wspierające. Kieruj się przede wszystkim istotnymi.
  4. Rozważ za i przeciw wszystkich z opcji. Rozważ przyszłe konsekwencje każdej z opcji. Myśl jak analityk: przewiduj na trzy lub cztery etapy do przodu.  Co się stanie następnego dnia? Jak zareagują inni?
  5. Konsultuj się, ale podejmuj decyzję samodzielnie. Rozsądnie jest przeanalizować opinie autorytetów, a nawet po prostu osób stojących z boku.  Ale decyzję podejmij sam- odpowiedzialność za nią i tak spadnie na Ciebie. Nie przerzucaj winny na innych stwierdzając „to oni mi tak doradzili”.
  6. Nigdy nie karaj za błędne decyzje, jeśli błąd ów wynikł z pomyłki lub niewiedzy. Takim karaniem osiągniesz prosty efekt: "następnym razem będą unikać nawet banalnych decyzji". Wyciągaj natomiast konsekwencję za niepodjęcie na czas decyzji – gdy mimo, iż można było i powinna zostać podjęta decyzja, nie podjęli jej lub decyzje podjęte były byle jak.
  7. Kiedy decyzja jest dobra? Jeśli została wprowadzona w życie na czas, a nie tylko podjęta. Po co podejmować decyzje, które mają pozostać jedynie na papierze. To twoje działanie jest nagradzane a nie myśli czy pomysły (nawet te najbardziej kreatywne), które pozostały w głowie.
  8. Elementem procesu podejmowania decyzji jest jej zakomunikowanie wszystkim zainteresowanym, uzasadnienie (dlaczego ta decyzja a nie inna), oraz ewentualne wyznaczenie terminu i osób odpowiedzialnych za jej wdrożenie..
  9. Z tego właśnie powodu odrzucaj koncepcje idealne, ale całkowicie niemożliwe do wykonania. Bądź rozsądny. Z drugiej jednak strony – nie oceniaj sam, czy coś można zrealizować. Czasem  nasza rutyna, stereotypowe podejście, albo zwyczajne przepracowanie prowadzą nas do opinii ”to niewykonalne”. Dlatego poproś  innych by się wypowiedzieli na pytanie ”uważasz, że to się da wykonać?”
  10. Zapoznaj się ze swoim stylem decydowania i świadomie uwzględniaj jego niedociągnięcia. Np. jeśli zdajesz sobie sprawę, że twoje działanie jest podyktowane emocjami – tuż przed podjęciem decyzji poświęć chwilę na ostudzenie emocji i możliwie spokojna analizę. Poproś o radę kogoś z boku, patrzącego chłodnym okiem. Z drugiej strony –  jeśli decyzję odejmujesz po dogłębnej analizie danych, jesteś zorientowany na cel i często pozostałych traktujesz przedmiotowo, spytaj o opinię kogoś dla kogo ważna jest dobra atmosfera.

Pamiętaj, że całościowy proces decyzyjny składa się z typowych etapów (wykonanych czasami w innej kolejności):

  • Zbadanie problemu,
  • Określenie celu dla którego rozwiązujemy problem  lub oczekiwań odbiorców
  • Przygotowanie kilku potencjalnych rozwiązań.
  • Analiza zasobów i opcji – np.  czy przedsiębiorstwo posiada odpowiednie zasoby niezbędne do wdrożenia danego rozwiązania?
  • Hierarchizacja możliwych rozwiązań
  • Analiza, ocena każdego pomysłu wg. ustalonych kryteriów
  • Wybór jednego rozwiązania- podjęcie decyzji
  • Zakomunikowanie decyzji wszystkim zainteresowanym wraz z jej uzasadnieniem
  • Wdrażanie decyzji i śledzenie jej skutków
Licencja: Creative Commons
0 Ocena