Na czym polega wysokojakościowa, udana prezentacja? Doradzamy i podpwiadamy. Raport opracowany przez coachów organizujących szkolenia z prezentacji.
W jaki sposób także i laik da radę atrakcyjnie mówić do publiczności albo też wywierać wpływ na uczestników szkoleń czy konferencji?
Najlepiej trzymać się kilku zasad
- Pomyśl o oczekiwaniach jakie ma zebrana grupa – przyszedłeś tutaj dla nich, nie swojego widzimisię.
- Jeśli to możliwe, zamiast przedstawiania sporej zawartości informacji zorganizuj mały konkurs z pytaniami i nagrodami związanymi z prezentacją.
- To co się da uatrakcyjnij adekwatnie zmontowanym filmem.
- Przynieś ze sobą angażujące zadania np.: adekwatną tabelę z pytaniami do wypełnienia.
- Nie zasypuj uczestnika nieprzydatną treścią, bo w gąszczu danych umknie mu to co istotne.
- Zastanów się nad prawidłową kolejnością – np. możesz prezentować chronologicznie, bądź od prostego do skomplikowanego.
- Skomplikowane kwestie zaprezentuj na intuicyjnych i zrozumiałych przykładach – są skuteczniejsze, jeśli chodzi o przyswajanie wiedzy.
- Opowiedz anegdotę, zażartuj, nawet z siebie. Czuj się swobodnie, nie bój się używać potocznego języka.
- Uporządkuj informacje w power poincie zgodnie z zasadą: nie więcej niż jeden wątek na slajdzie.
- Nieprzytłaczający slajd ma maksymalnie 5-6 wierszy tekstu (czcionka 25-40), w krótkich kilkuwyrazowych punktach.
- Jeśli na slajdzie pojawią się więcej niż 2 zdania na raz – nikt ich nie przeczyta.
- Zobrazuj to co nie stanowi problemu diagramem. Nie tabelami.
- Użyj kilku-kilkunastu slajdów z pojedynczymi słowami lub frazami, których zadaniem będzie jedynie prowadzenie Cię przez wystąpienie.
- Przyjdź wcześniej. Zrób kilka ćwiczeń oddechowych. Im więcej luzu, tym lepsza będzie Twoja prezentacja.
- Rozpocznij od przedstawienia słuchaczom jaki jest cel i temat prezentacji. Potem zrób prezentację. Nie zapomnij o podsumowaniu na koniec.
- Mów głośno, spokojnie i wyraźnie. Unikaj skomplikowanego języka.
- Unikaj ciągłego patrzenia na ekran. Patrz na słuchaczy.
- Na środku sceny będziesz mieć lepszy kontakt z grupą niż chowając się za mównicą. Niech Twoja postawa będzie przyjazna, otwarta.
- Nie wiesz co zrobić z rękoma? Wykorzystaj wskaźnik lub mikrofon, którego używasz w czasie prezentacji albo chociaż zwykły długopis.
- Nie zapomnij o biegnącym czasie. Pilnuj go na zegarze albo ręcznym zegarku.
- Nie przemawiaj jak poseł w sejmie. Opowiadaj w luźnej atmosferze, prowadź dialog z uczestnikami, zadawaj pytania.