W wystąpieniach publicznych wielu prezenterów używa pokazu slajdów (na przykład przy użyciu PowerPointa lub Keynote). Nierzadko slajdy te wcale nie wnoszą wiele do wystąpienia a często wręcz szkodzą. Jest to często związane z tym że prezenterzy nie rozumieją jak działa ludzki mózg..

Data dodania: 2010-12-08

Wyświetleń: 2434

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 4

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

4 Ocena

Licencja: Creative Commons

W wystąpieniach publicznych wielu prezenterów używa pokazu slajdów (na przykład przy użyciu PowerPointa lub Keynote). Nierzadko slajdy te wcale nie wnoszą wiele do wystąpienia a często wręcz szkodzą. Jest to często związane z tym że prezenterzy nie rozumieją jak działa ludzki mózg (na przykład że nie możemy jednocześnie słuchać tego coś mówi i czytać) oraz że nie znają zasad designu które powinny mieć zastosowanie do wszelkich form graficznych, w tym również do slajdów wyświetlanych podczas prezentacji biznesowej. Część z tych osób jednak chce robić to lepiej niż większość i samodzielnie szuka rozwiązań (w internecie, książkach czy na szkoleniach). Pozwala im to tworzyć takie slajdy które rzeczywiście przenoszą ich główne przesłanie i są przyjemne w odbiorze dla widzów.

W tym tekście opisuję trzy proste zasady designerskie, które można zastosować także do przygotowywania slajdów które będą wykorzystane w wystąpieniach publicznych.

Zapoznaj się z pojęciem ‘przestrzeni negatywnej’. Dowolny element otoczony pustą przestrzenią staje się ważniejszy, bardziej elegancki i ‘potężniejszy’. Cały ten pozytywny efekt przeleje się również na Ciebie jako prezentera. Możesz też uświadomić sobie że podczas prezentacji widzowie są zawsze zbici razem w jedną masę, a ten kto przemawia ma wokół siebie pustą przestrzeń. To nie tylko względy praktyczne o tym decydują – jest to instynktowne zastosowanie zasady przestrzeni negatywnej w wystąpieniach publicznych. 

Jeśli zamieszczasz tekst, zawsze używaj dużych czcionek. Jesteśmy zaprogramowani by to co duże widzieć jako ważniejsze – ma to związek z tym że setki tysięcy lat spędziliśmy jako prymitywne plemiona podróżujące na sawannie i musieliśmy być w stanie szybko wykrywać zagrożenie by przeżyć. Więc nasz mózg setki tysięcy lat temu zakodował żeby zwracać uwagę na to co duże. Stosuj więc tak duże czcionki jak możesz by przyciągnąć uwagę słuchaczy.  

Ogranicz ilość informacji na każdym slajdzie. Niech na jednym slajdzie będzie przedstawiony jeden komunikat. Jeśli zastosujesz się do poprzedniej porady to ta już powinna wyjść naturalnie. Dzięki temu Twoje slajdy stają się przejrzyste i niejako ‘przyjazne’ dla widzów – i tak też będzie postrzegana cała Twoja prezentacja i Ty jako osoba występująca publicznie.

Zazwyczaj nie polecam zawierania pokazu slajdów w wystąpieniach publicznych, jednak jeśli już ktoś chce go stosować to warto wziąć pod uwagę te reguły designerskie. Znacznie poprawią one nie tylko wygląd ale i siłę przekazu naszych prezentacji.

Licencja: Creative Commons
4 Ocena