Co to znaczy wysokojakościowa, udana prezentacja? Istnieje zestaw zasad, które powinieneś znać. Raport opublikowany przez coachów organizujących szkolenia z prezentacji.
W jaki sposób wszyscy powinniśmy skutecznie prowadzić prezentacje i wykłady lub wywierać wpływ na uczestników szkoleń czy konferencji? - Wbrew pozorom nie jest to skomplikowane, trzeba tylko stosować się do w miarę naturalnych i oczywistych zasad - twierdzi Gerard Sigmundzik współautor tego artykułu, który organizuje liczne szkolenia z zarządzania, imprezy integracyjne i symulacje strategiczne.
- Dopasuj się do potrzeb audytorium – prowadzisz prezentację tu dla nich, nie siebie.
- Najczęściej jak tylko się da, w miejsce prezentowania sporej ilości danych itp., wykonaj mały konkurs z pytaniami i nagrodami związanymi z prezentacją.
- To co tylko możesz uatrakcyjnij interesującym filmem
- Zaplanuj interaktywne ćwiczenia, np.: opis studium przypadku do przeanalizowania w grupkach.
- Nie zasypuj uczestnika zbyteczną treścią, bo w gąszczu danych umknie mu to co ważne.
- Ułóż treść w logicznej kolejności.
- Skomplikowane kwestie zobrazuj przykładami – są skuteczniejsze, jeśli chodzi o przyswajanie wiedzy.
- Znajdź lub wymyśl odpowiednio dobrane i dopasowane żarty, lub pytania retoryczne.
- Podziel informacje, które chcesz przekazać na zasadzie: nie więcej niż jeden wątek na slajdzie.
- Idealny slajd składa się grafik i obrazów uzupełnionych niewielką ilością tekstu.
- Jeśli na slajdzie pojawia się więcej niż 2 zdania na raz – nikt ich nie przeczyta.
- Pokaż to co nie stanowi problemu schematem. Nie tabelami.
- Idealna ilość slajdów to max: 30 obrazkowych lub 15 z treścią.
- Sprawdź sprzęt, z którego będziesz korzystać, ustawienie sali, popracuj nad wymową. Daj sobie na te małe rzeczy czas pojawiając się wcześniej.
- Pracuj wg schematu: cel i temat, prezentacja, podsumowanie.
- Używaj codziennego języka. Wypowiadaj się wyraźnie i głośno.
- Miej stały kontakt z grupą. Nie skupiaj się tylko na ekranie.
- Zachowaj otwartą postawę ciała. Stój prosto. Gestykuluj płynnie.
- Jeśli denerwując się za bardzo gestykulujesz rękami trzymaj w nich podkładkę. Dodatkowo możesz na niej umieścić streszczenie swojej prezentacji.
- Nie zapomnij o biegnącym czasie. Pilnuj go na zegarze albo ręcznym zegarku.
- Staraj się by panująca atmosfera była luźna. Wciągaj w dyskusję uczestników. Zadawaj pytania, zagadki.