Umiejętność skutecznej komunikacji interpersonalnej jest kluczem do zdrowych i owocnych relacji w każdym aspekcie naszego istnienia.
Umiejętność ta doskonale opanowana znacznie ułatwia porozumiewanie się, nawiązywanie relacji biznesowych, społecznych i rodzinnych, wyrażanie naszych pragnień, oczekiwań, zastrzeżeń, uwag, łagodzenie konfliktów i osiąganie sukcesów na wielu płaszczyznach życia.
Warto więc poznać zasady skutecznej komunikacji, by łatwiej zrozumieć pewne mechanizmy socjologiczne, dynamiki socjalne i zrozumieć jak i dlaczego funkcjonuje społeczeństwo i człowiek.
Zaczynamy!!!
Efektywna komunikacja to umiejętne i łatwe w odbiorze przekazywanie innym tego, co chcemy wyrazić. Proces ten jest powiązany nie tylko ze słowami, ale też intencją oraz sposobem konstruowania wypowiedzi.
W dobrej komunikacji znaczenie ma wiele czynników. Bardzo istotne są tu niepisane reguły, dotyczące zachowania, język ciała, ton głosu oraz wiele innych, które szczegółowo omówię w dalszej części.
Czynniki te można określić mianem poziomów komunikacji. Im głębiej schodzimy, tym bardziej dotykamy sfery osobistej.
Jeśli poziom głębokości komunikacji rozmieścimy na linii pionowej to można na jej skrajnych końcach umieścić niskie emocje i wysokie emocje.
Wyróżniamy 4 zasadnicze poziomy komunikacji:
Na szali NISKICH EMOCJI znajdują się: TREŚĆ I PROCEDURA
Na szali WYSOKICH EMOCJI są: INTERAKCJA I UCZUCIA
Poniżej zamieszczam krótki opis każdego z poziomów na przykładzie modelu ,,Szkolenia”.
TREŚĆ
Odnosi się do tego co zostało dosłownie, konkretnie powiedziane. Podczas szkolenia najważniejsza jest treść, czyli wiadomości merytoryczne. Jest to jednocześnie dość powierzchowny poziom komunikacji. Na tym poziomie uczestnicy szkolenia zazwyczaj czuja się bezpiecznie, ponieważ nie ma potrzeby odkrywania się przed grupa.
PROCEDURA
Procedura odnosi się do sposobu komunikacji. Jest ona zarówno programem oraz zasadami zachowania się , sposobem podziału na grupy i sposobem zadawania pytań. W takim przypadku uczestnicy powoli zaczynają odkrywać się przez pokazanie swych oczekiwań, reakcji na formę proponowanego im szkolenia. Wówczas co niektórzy zaczynają się odzywać a inni mogą dalej milczeć. Wszyscy wtedy maja juz jakieś poglądy na temat szkolenia.
INTERAKCJA
Odnosi się do relacji między uczestnikami komunikacji. Może dotyczyć takich aspektów relacji jak wyrażanie własnej opinii i status. Uczestnicy wyrażają wtedy własna opinię na dany temat i czują, że poziom energii, emocji wzrasta.
UCZUCIA
Jest to poziom odczuć jaki w sytuacji interakcji mają jej uczestnicy. Mogą odczuwać różne emocje i uczucia, np. być zadowolenie, pełni energii, rozczarowani, smutni, wycofani lub wręcz zafascynowani. Każdy z tych stanów będzie się wyrażał w sposobie wypowiedzi, tonie głosu, stosowanym języku i mowie ciała.
NA KONIEC:
- Jeśli chcesz by ludzie otwierali się przed Tobą od razu i szybko mówili o swych uczuciach, bardzo możliwe, że napotkasz na opór z ich strony lub uczucie dyskomfortu czy zażenowania.
- Zawsze obserwuj na jakim poziomie jest grupa, jeśli ludzie są zadowoleni to bardzo prawdopodobnie trudno będzie im skupić się na istotnych faktach. Będą potrzebowali wtedy ostygnąć z emocji.
- Nie mamy możliwości kontroli na jakim poziomie komunikacji jest grupa. Jeśli coś się dzieje należy interweniować na tym samym poziomie.