Ankietę zorganizowała agencja szkoleniowa działająca niedaleko Katowic . Podsumowanie badania opublikowano w połowie października 2017r.
- Zebraliśmy opinie od około 950 przedstawicieli handlowych – wyjaśnia współautor tegorocznego audytu i zarazem moderator na szkoleniach handlowych. – Celem autorów badania było przepytanie samych praktyków zatrudnionych stricte w działach sprzedażowych i zdefiniowanie ich nieznanych powszechnie potrzeb i preferencji związanych z karierą. Badanie miała mieć formę poznania anonimowych opinii i wyciągnięcie na światło dziennie spraw dla sprzedawców ważnych ale często chowanych w korporacjach pod dywan.
Ankietowane osoby ankieterzy prosili o opisanie swojego wymarzonego miejsca pracy. Wszyscy handlowcy mieli prawo ująć w swojej opinii maksymalnie 30 oczekiwań. Wyłącznie – takie przedstawiono im kryteria – w formie zdań opisowych. W rezultacie tak prowadzonego badania w bazie pojawiło się niemal dwanaście tysięcy opinii! To podsuwa nam wniosek że sprzedawcy nie mają ze sobą wiele wspólnego. To byłaby zaledwie część prawdy o rzeczywistym profilu polskich sprzedawców. Druga połowa brzmi: osoby trudniące się handlowaniem łączy 14 opinii, z których każda pojawiała się w minimum 10% ankiet. Rzecz jasna niektóre częściej, inne tylko raz na dziesięć razy. W każdym departamencie handlowym i w każdej organizacji ta częstotliwość będzie inna – jednak i tak przekaz jest jednoznaczny: chcesz zatrudniać zmotywowanych i wysoce zdopingowanych do pracy sprzedawców, to spraw, by o swoim miejscu zatrudnienia mówili tak:
1. Mogę współdecydować o doborze szkoleń dla mnie Satysfakcjonuje mnie tempo mojego rozwoju.
2. Kryteria awansowania pracowników są uczciwie i sprawiedliwe
3. Jestem zadowolony z narzędzi, jakie mam by móc pracować (telefon, komputer…)
4. Moje możliwości negocjacyjne (rabatowe, inne) są wystarczające i nie ograniczają mojej skuteczności sprzedażowej
5. W naszej firmie obecnie motywuje się obficiej niż dawniej – co roku otrzymuję lepsze bonusy co daje mi nadzieję na przyszłość
6. Mój szef potrafi dostosować styl zarządzania do potrzeb podwładnych
7. Wiem, jakie mam możliwości kariery i awansu
8. Mam realną możliwość uzyskania premii/prowizji o atrakcyjnej dla mnie wysokości
9. W moim zespole panują dobre relacje / atmosfera
10. Mam poczucie bezpieczeństwa zatrudnienia, nie obawiam się zwolnienia
11. Oceniam pozycję rynkową naszej firmy jako mocną
12. Mam wystarczająco informacji o naszych produktach i usługach
13. Moje wynagrodzenie podstawowe (stała pensja) pozwala mi na zaspokojenie minimalnych potrzeb
14. Szef docenia mnie, gdy wykazuję inicjatywę, kreatywność.
Twórcy ankiety zauważają, że gdyby zbudować departament handlowy, w którym wszystkie powyższe zdania byłyby prawdziwe, byłaby to wyspa szczęścia a nie korporacja. Ale i tak sugerują, by przynajmniej próbować dążyć do stanu idealnego. – Sama kiedyś pracowałam jako menedżer sprzedaży – mówi coach menedżerów i handlowców. - Zapewne ponad połowa z przytoczonych tu opinii jednak nie opisywałaby mojego byłego działu. Jednak połowa opinii na TAK to już sporo. Spełnić co drugie oczekiwanie pracownika, adekwatnie przy tym wynagradzając – to już daje prawo oczekiwać, by ten nasz pracownik pracował uczciwie i skutecznie.
Rozpoczynanie działalności gospodarczej to ekscytujący moment w życiu każdego przedsiębiorcy. Jednak zanim w pełni wejdziemy na rynek, warto poznać pewne ważne aspekty związane z tego typu biznesem, zwłaszcza w kontekście podatków. Wielu początkujących przedsiębiorców zastanawia się, jakie są ich obowiązki, jakie ulgi można wykorzystać i czy potrzebne jest wsparcie biura księgowego.