Podstaw złotnictwa najlepiej uczyć się od fachowców. Istnieje wprawdzie oferta bogato ilustrowanych książek, które szczegółowo pokazują zagadnienia technologiczne, ale po pierwsze: jak na razie nie ma jeszcze polskich wydań takich podręczników, a po drugie: bezpośredni kontakt z nauczycielem pozwoli wyjaśnić wszelkie niuanse i ominąć szereg „pułapek”. Biorąc udział w kursie można mieć pewność, że doświadczony nauczyciel tak dobierze zestaw ćwiczeń, aby przekazać złotnicze doświadczenie w odpowiednim tempie i w odpowiedniej kolejności tj. zgodnie z planem nauczania.
Jak wybrać właściwy kurs?
Zwróć uwagę przede wszystkim na wymienione niżej zagadnienia i upewnij się, czy prowadzący kurs potrafi wyczerpująco odpowiedzieć na Twoje pytania na temat:
- programu nauczania (czy taki plan jest opracowany; jakich efektów możesz się spodziewać po zakończeniu całości kursu lub jednego z etapów szkolenia; czy po zakończeniu szkolenia przewidziany jest sprawdzian umiejętności; czy otrzymasz świadectwo ukończenia kursu i jak będzie ono wyglądało; czy program nauczania składa się wyłącznie w zagadnień technologicznych, czy też jest w nim miejsce na Twój rozwój artystyczny)
- organizacji zajęć (w jak licznej grupie będziesz się uczyć; jak często będą odbywały się zajęcia i jak długo będą trwały; czy w razie Twojej nieobecności masz możliwość odrobienia utraconych zajęć itp., czy w czasie trwania kursu będziesz posiadać odpowiednie ubezpieczenie; czy po zakończeniu kursu będziesz mieć możliwość konsultacji swoich dokonań a - w razie potrzeby - uzyskania pomocy)
- wyposażenia pracowni (czy pracownia dysponuje wystarczającą ilością narzędzi dla wszystkich uczestników, czy też musisz zaopatrzyć się we własny sprzęt lub materiały)
- kompetencji nauczyciela (doświadczenie w projektowaniu i wykonywaniu biżuterii; udział w konkursach, wystawach, targach itp.; doświadczenie w nauczaniu; kwalifikacje zawodowe).
Jeśli jest taka możliwość, spróbuj zapoznać się w pracami wykonanymi w pracowni przez dotychczasowych uczestników kursów oraz z pracami potencjalnego nauczyciela. Odwiedź pracownię w czasie zajęć, porozmawiaj z nauczycielem i uczniami, dowiedz się, czy istnieją jakieś dodatkowe bonusy związane z udziałem w kursie, np. możliwość korzystania z biblioteki fachowej, czy jest przewidziany Twój udziału w imprezach branżowych (targi, konkursy), czy nauczyciel pomoże Ci w doborze narzędzi, jeśli zechcesz urządzić własną pracownię, czy w czasie Twojej nauki są przewidziane dodatkowe zajęcia, ćwiczenia lub wykłady, rozszerzające Twoją wiedzę teoretyczna i praktyczną itp.
Przed rozpoczęciem kursu zapoznaj się też z treścią dokumentów (umów, regulaminów itp.), które zamierzasz podpisać.