Podstawa relacji międzyludzkich
Kompetencje emocjonalne, praktyczne umiejętności zarządzania emocjami swoimi i innych ludzi, stanowią najbardziej uniwersalną podstawę budowania naszego potencjału. To od EQ zależy nasza rzeczywista efektywność, jakość relacji ze współpracownikami, przełożonymi, podwładnymi, klientami; ze wszystkimi ludźmi, z którymi nawiązujemy kontakt. A umiejętność budowania odpowiednich relacji, wsparta wysokim poziomem zarówno kompetencji psychologicznych, jak i tych związanych z efektywnym działaniem, to dla każdego człowieka najcenniejszy kapitał. Co istotne – kapitał coraz bardziej doceniany i poszukiwany przez pracodawców.
Wrodzona czy nabyta?
Inteligencję emocjonalną można rozwijać, osiągając znakomite wyniki – potwierdzają to efekty coraz chętniej wybieranych przez wiele organizacji szkoleń oraz coachingów EQ. O inteligencji emocjonalnej mówi się w Polsce już od kilkunastu lat – dziś EQ, to już nie tyle temat popularnych książek Daniela Golemana, ale bogata wiedza wynikająca z wieloletnich badań na rodzimym rynku, szeroka oferta szkoleń, doświadczeni trenerzy i liczna rzesza osób, które dzięki doskonaleniu swoich kompetencji emocjonalnych odnoszą sukcesy, o jakich kiedyś mogły jedynie marzyć. Nastąpiły zmiany w mentalności, w myśleniu o priorytetach w rozwoju – era rozwijana jedynie twardych kompetencji należy do przeszłości. EQ i kompetencje „miękkie” zyskały należne im miejsce w praktyce HR– bez nich trudno sobie dziś wyobrazić przywództwo w sprzedaży czy w zarządzaniu ludźmi. Warto pamiętać, że z reguły „przychodzi się do pracy, a odchodzi się od przełożonego”. O rozwijaniu inteligencji emocjonalnej myślą już zarówno osoby wytrwale kroczące ścieżką kariery, jak też absolwenci, dopiero szukający swego miejsca na rynku pracy.
Wiadomo już, że umiejętność właściwego zarządzania emocjami potrzebna jest wszystkim, a nie tylko wybranej grupie pracowników – handlowcom czy menedżerom. Coraz więcej osób chce mierzyć poziom swojej inteligencji emocjonalnej i rozwijać kompetencje potrzebne im w obecnej bądź przyszłej pracy zawodowej. Z kolei firmy poszukując najlepszych pracowników, coraz powszechniej zwracają uwagę właśnie na EQ kandydatów. Nic dziwnego, skoro jest faktem, że osoby inteligentneemocjonalnie najlepiej radzą sobie zestresem nawet w ekstremalnie trudnych sytuacjach. Poziom EQ pracowników przekłada się na aspekt finansowy firmy – niezależnie od tego, czy mówimy o handlowcach, negocjatorach, kierownikach czy pracownikach na innych stanowiskach.
Wzmacnianie efektu
Każdy, kto uczestniczył w profesjonalnym szkoleniu rozwijającym inteligencję emocjonalną i zaczął stosować nowe umiejętności, przekonał się, że może poprawić jakość swojej pracy, swojego życia. Jednak w przypadku tradycyjnych szkoleń w miarę upływu czasu coraz trudniej jest zachować entuzjazm dla zmian, jakie odczuwa się tuż po udanym szkoleniu. Potrzebny jest odpowiedni follow up, najlepiej w formie łatwo dostępnych, w dogodnym czasie, krótkich modułów wzmacniających osiągnięte efekty. Warto także wziąć pod uwagę oczekiwania osób, które nie biorą udziału w tradycyjnych szkoleniach lub preferują rozwój wyłącznie z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych. Najlepszą odpowiedzią na tego rodzaju potrzeby są szkolenia e-learningowe. Takie, które zapewnią szkolonym w sposób tradycyjny feedback i zintegrują wiedzę z codzienną praktyką, a innym dadzą możliwość zdalnego rozwijania swoich kompetencji. Jeśli przekonujemy się na własnej skórze, że jakieś rozwiązanie jest skuteczne, chętnie zaczynamy je stosować także w innych sytuacjach – w przypadku inteligencji emocjonalnej zasada ta sprawdza się prawie bez wyjątku. Przydatny jest każdy system, który służy budowaniu finalnych efektów –przypominający, wyznaczający zadania, mobilizujący do sprawdzania nowych umiejętności, wręcz wymuszający, aczkolwiek łagodnie, korzystanie z kompetencji EQ.
Także w sieci
Połączenie systemu rozwijania inteligencji emocjonalnej z możliwościami, jakie zapewnia e-learning, to szkolenia dopasowane do odbiorcy, dostępne w dowolnym miejscu i czasie, zapewniające możliwość zarządzania tempem własnego rozwoju, pozwalające zminimalizować koszty zdobywania wiedzy i doskonalenia umiejętności.