Alkomaty – rodzaje sensorów
Alkomaty dzielimy ze względu na rodzaj sensorów. Istnieją: półprzewodnikowe, elektrochemiczne i spektrofotometryczne, różniące się między sobą sposobem działania i ceną.
-
Półprzewodnikowe – alkohol utlenia się na powierzchni elektrody i powoduje wzrost przewodności półprzewodnika. Te sensory są wrażliwe nie tylko na alkohol, ale również na substancje takie jak nikotyna czy aceton. Alkomaty z tym typem sensora są najpopularniejsze ze względu na najlepszy stosunek ceny do oferowanej jakości.
-
Elektrochemiczne – pomiar polega na elektrochemicznym utlenianiu etanolu przez związki chemiczne na kontrolowanym potencjale elektrody. Alkohol utlenia się w kwas octowy, uwalniają się elektrony i powstaje prąd elektryczny. Ten typ sensorów nie jest tak wrażliwy na inne substancje.
-
Spektrofotometryczny – do określania zawartości alkoholu wykorzystują spektrum podczerwieni. Takie sensory stosowane są jedynie w stacjonarnych alkomatach dowodowych wykorzystywanych przez sądy i policję.
Wirtualny alkomat
Częściej niż do alkomatu mamy zwykle dostęp do internetu. Dlatego też powstał wirtualny alkomat, dzięki któremu możesz sprawdzić szacunkową zawartość alkoholu w organizmie. Jest to kalkulator oparty na algorytmie matematycznym, który oblicza zawartość alkoholu na podstawie wpisanych przez użytkownika danych – m.in. ilości spożytego alkoholu, masy ciała i wieku. Należy jednak pamiętać, że najdokładniejszy i pewny wynik uzyskamy tylko dzięki badaniom przeprowadzonym za pomocą sprawnego alkomatu.
Kalibracja alkomatu
Kalibracja to proces regulowania sensora zgodnie z oprogramowaniem – czyli zestrajanie wewnętrznego oprogramowania z sensorem alkomatu mające na celu zwiększenie dokładności sprzętu. Dzięki regularnej kalibracji wyniki pomiarów będą jak najbardziej dokładne.
Kalibracji nie można dokonywać samodzielnie. Do tego, aby została ona przeprowadzona poprawnie, potrzebne są określone warunki i specjalistyczna wiedza. Kalibracją zajmują się serwisy, do których można po prostu zanieść lub wysłać sprzęt. Usługa kosztuje zwykle kilkadziesiąt złotych.