Organizowanie motywacyjnych wyjazdów jest jednym z nowych trendów w dziedzinie niematerialnej motywacji pracowników.
Wyjazd motywacyjny a biznesowy
Czym jednak różni się to choćby od wyjazdu biznesowego lub zwykłej, prywatnej wycieczki? Przede wszystkim są to podróże do miejsc wyjątkowych, egzotycznych, a nie typowo turystycznych, nastawionych wyłącznie na zwiedzanie zabytków. Taki wyjazd może trwać od 5 do 21 dni, w czasie których pracownicy mają okazję spróbować swoich sił w niecodziennych działaniach, z których nigdy wcześniej nie uprawiali, takich jak: nurkowanie, rafting, jazda quadem czy skok ze spadochronem. Aktywne spędzanie czasu jest jednym z wyznaczników incentive travel, nie tylko poprzez uprawianie ekstremalnych sportów, lecz także poprzez organizowanie gier i zabaw zespołowych, wzmacniających więzi między pracownikami i zachęcanie do dalszej przyjacielskiej rywalizacji. Po za tym uczestnicy muszą mieć poczucie, że biorą udział w czymś wyjątkowym, co jest specjalną nagrodą przygotowaną tylko i wyłącznie z myślą o nich.
Motywacja na miarę
Istnieje wiele wariatów dostosowywania wyjazdów typu incentive travel do indywidualnych potrzeb i możliwości każdej firmy. Można wyróżnić kilka podstawowych rodzajów wyjazdów motywacyjnych: krajowe lub zagraniczne z wysokim standardem obsługi, dłuższe, ekskluzywne wyjazdy integrujące pracowników i kadrę kierowniczą, wyjazdy szkoleniowo-integracyjne, czy wreszcie wyjazdy zagraniczne dla pracowników i ich rodzin.
Inwestycja na przyszłość
Wyjazdy motywacyjne są nie tylko nagrodą i wyróżnieniem oraz pochwałą postawy, ale również inwestycją, która pozwala na budowę więzi między firmą, a zatrudnionymi w niej ludźmi. Pracownicy, którzy czują, że ich wysiłek został doceniony tworzą lepszą atmosferę pracy, a utworzone więzi sprawiają, że nie opuszczą natychmiast firmy, jeśli konkurencja zaoferuje im na przykład lepsze warunki finansowe. Oprócz tego incentive travel może służyć również jako narzędzie do integracji zespołów pracowniczych oraz jeden z ważnych elementów tworzących kulturę organizacyjną firmy.
Istnieje wiele pozapłacowych motywatorów, za pomocą których firma może zachęcić i wynagrodzić zatrudnione w niej osoby. Incentive travel jest jednym z najefektywniejszych narzędzi wykorzystywanych w trudnej sztuce zarządzania ludzkimi zasobami, które powala na stworzenie trwałych i wartościowych więzi z pracownikami.