Badania pokazują, że dodatkowe pieniądze, choć istotne, stoją w hierarchii motywatorów, są plasowane niżej niż możliwość rozwoju i poznawania czegoś nowego. To właśnie podczas poszukiwań nowych metod motywacji powstała turystyka motywacyjna. Czym ona właściwie jest?
Właściwa definicja
Warto zacząć od definicji podanej przez Society of Incentive & Travel Executives. Według niej incentive travel to „narzędzie całościowego zarządzania do wykorzystywania wyjątkowych podróży w celu zmotywowania i/lub nagrodzenia pracowników za ich pracę wykraczającą poza obowiązki i zbliżającą do osiągnięcia celów firmy”. W wielkim skrócie jest to podróż, którą firma finansuje pracownikom. Nie jest ona jednak tym samym co wczasy pod gruszą, wyjazd integracyjny lub zwykła wycieczka. Turystyka motywacyjna to zupełnie nowe spojrzenie na zagadnienie motywacji pracowników.
Istotne różnice
Dobrze zaplanowany i zorganizowany wyjazd typu incentive wyróżnia się przede wszystkim czasem trwania i obranym kierunkiem. Zwykle trwa od 5 do nawet 21 dni, a nawet dłużej. Najczęściej wybierane miejsca podróży to kraje egzotyczne, o odmiennej kulturze, położone daleko od miejsca funkcjonowania firmy. Dodatkowo podczas wyjazdu motywacyjnego pracownicy mają okazję spróbować aktywności, na które nigdy nie mogli sobie pozwolić ze względu na tryb życia, czas lub pieniądze. Popularne są wszelkie odmiany sportów ekstremalnych i wyczynowych: rafting, skoki na bungee, nurkowanie czy szybka jazda samochodem. Równie częstym wyborem są na przykład rejsy luksusowymi statkami, wyjazdy na narty w malownicze okolice czy długie wędrówki niezbadanymi szlakami. Wyjazd typu incentive ma być dla pracowników nagrodą i niezapomnianą przygodą, podczas której mogą na chwilę oderwać się od codziennych obowiązków i poczuć się szczególnie wyróżnionymi.
Z korzyścią dla każdego
Z właściwie zorganizowanego wyjazdu motywacyjnego pracownicy wracają z dobrym humorem, poczuciem, że ich praca ma sens, a firma w której są zatrudnieni to docenia. Nie tylko poprawią oni atmosferę pracy wśród innych, ale także będą budować oni pozytywny wizerunek firmy po za pracą. Inwestycja w wyjazd motywacyjny przynosi więc korzyści nie tylko pracownikowi, który naładowany pozytywną energią wraca do swoich obowiązków, ale także pracodawcy, którego pozytywny wizerunek zdecydowanie pomaga w rekrutacji nowych pracowników.